گوگل و فیس‌بوک مجبورند حق رسانه‌های استرالیا را بپردازند

قانون جدید با مخالفت غول‌های فناوری روبه‌رو شد و تحریم چند رسانه را در پی داشت

قانون جدید احتمالا راه را برای تصویب مقررات مشابه در سایر کشورها نیز هموار می‌کند- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

پس از مدت‌ها درگیری با غول‌های فناوری، استرالیا قانون جدیدی را تصویب کرد که گوگل و فیس‌بوک را به پرداخت هزینه اخبار تولیدی دیگر رسانه‌ها ملزم می‌کند.

هدف از این قانون که نخستین قانون از این نوع در جهان است، اجبار شرکت‌های اینترنتی مانند گوگل و فیس‌بوک به معامله با تولیدکنندگان محتوای خبری است. این قانون با مخالفت شدید غول‌های فناوری روبه‌رو شد و تحریم چندین رسانه استرالیایی از سوی این دو شرکت را در پی داشت.

جاش فریدنبرگ، وزیر خزانه‌داری، در بیانیه‌ای گفت که روز پنجشنبه، مجلس اصلاحات نهایی در قانون جدید «معاملات با رسانه‌های خبری» را به اتفاق‌ آرا تصویب کرد تا «اطمینان حاصل کند که کسب‌وکارهای رسانه‌های خبری، هزینه تولید‌ محتوای خود را دریافت خواهند کرد.»

این قانون در اوایل این هفته و پس از انجام یک سری مذاکرات و توافق بین آقای فریدنبرگ و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، به تصویب رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانون یاد شده از زمان پیشنهادش بسیار جنجالی شد زیرا شرکت‌های فناوری اطلاعات از تبعیت از نسخه اولیه این قانون که آنان را به چانه‌زنی با رسانه‌ها و پرداخت هزینه استفاده از محتوای تولیدی آن‌ها مجبورمی‌کرد، سر باز زدند. بن‌بست بین دولت استرالیا و غول‌های فناوری به حدی رسید که فیس‌بوک صفحات خبری استرالیا را تحریم کرد. گوگل نیز تهدید کرد که موتور جست‌وجوی خود در استرالیا را از دسترس خارج خواهد کرد.

هر دو شرکت برای ملایمتر کردن این قوانین با دولت استرالیا مذاکره کردند و اصلاحات جدیدی اضافه شد که به فیس‌بوک و گوگل امکان می‌داد مشمول این قانون نباشند؛ با این حال، بنا بر گزارش‌ها، هر دو شرکت باید با چندین رسانه استرالیایی معامله کنند و به عنوان بخشی از سازش جدید، مبالغ سنگینی را به آن‌ها بپردازند.

به گزارش بی‌بی‌سی، گوگل توافق کرده است که با شرکت‌های رسانه‌ای محلی به ارزش ۳۴ میلیون پوند معامله کند. فیس‌بوک نیز در حال امضای قرارداد با چند نشریه استرالیایی است و تاکنون قرارداد خود با «سِوِن وست» را نهایی کرده است.

به دنبال این توافق، فیس‌بوک روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که ممنوعیت انتشار اخبار استرالیا را لغو خواهد کرد.

قانون جدید احتمالا راه را برای تصویب مقررات مشابه در سایر کشورها نیز هموار می‌کند. بنا بر گزارش‌ها، این موضوع مایه نگرانی شرکت‌های فناوری شده است.

© The Independent