قاسم سلیمانی هم صاحب گنبد و بارگاه می‌شود؟

گردشگری مذهبی و زیارتی بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی در ایران را دارا است

مقبره قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز محل کسب درآمد خوبی برای حکومت ایران خواهد شد - ATTA KENARE / AFP

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که کرمان مقصد اصلی گردشگران خارجی می‌شود. علی اصغر مونسان، در مراسم افتتاح موزه طلا و جواهر در محل بازار تاریخی کرمان از توافق کشورهای ایران و ونزوئلا  برای برگزاری تورهای گردشگری در کشور و به خصوص شهر کرمان خبر داد.

همزمان خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از استاندار کرمان، از آماده‌سازی مزار قاسم سلیمانی برای گردشگران ایرانی و خارجی خبر داد. به گفته علی زینی‌وند، گلزار شهدای کرمان و مزار ‌قاسم سلیمانی به گفته این مقام دولتی برای استقبال میلیونی زائران پس از کرونا در حال آماده‌سازی است. 

زینی‌وند اضافه کرد، روستای قنات‌ملک، محل تولد قاسم سلیمانی برای میزبانی از گردشگران پس از کرونا آماده ‌است.

علی اصغر مونسان همچنین گفت، پس از تزریق واکسن کرونا، گردشگری خارجی کشور به راه‌ می‌افتد. به گفته او کرمان که بیشترین ظرفیت را در این حوزه دارد، مقصد اصلی گرداشگران داخلی و خارجی می‌شود.

کرمان با شش اثر ثبت جهانی در فهرست یونسکو، رکوردار آثار ثبت شده جهانی در کشور است و یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود اما آنچه سرمایه گذاری برای آماده سازی مزار قاسم سلیمانی را بیشتر توجیه می‌کند، احتمال تبدیل کردن فضای آن به مقبره‌ای شبیه سایر شهرهای مذهبی ایران است. نوعی سرمایه گذاری که به گفته مقامات، امکان درآمدزایی بیشتر را برای استان کرمان در پی خواهد داشت.

تیرماه سال گذشته، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: «درآمد جذب گردشگر در کرمان از متوسط کشوری پایینتر است.» محمدرضا پورابراهیمی همچنین گفته بود که در حوزه زیرساخت‌ها در بحث «آی‌سی‌تی» که یکی از مسائل مهم گردشگری محسوب می‌شود مشکل داریم که باید بررسی و مرتفع شود. «آی‌سی‌تی» در واقع گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر نیز مهرماه امسال گفته بود که بخش گردشگری در استان کرمان باید توسعه پیدا کند. به گفته شهباز حسن پور، در سال ۹۸ درآمد گردشگری شهر سیرجان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده ‌است اما در مورد ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان تبلیغات صورت نمی‌گیرد؛ در حالی که کرمان با بيش از هفت هزار اثر شناخته شده و ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی می‌‌تواند یکی از مراکز مهم گردشگری و درآمدزا در ایران باشد.

متولیان گردشگری مذهبی و زیارتی، بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی در ایران را در اختیار دارند. نمونه‌ بارز آن افزایش امامزاده‌ها در ایران در سال‌های پس از انقلاب است. سال پیش رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس جمهوری اسلامی، از بررسی شکایتی در مورد افزایش هفت هزار موردی تعداد مقبره امامزاده‌های ایران خبر داد.

حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سال ۱۳۹۰ گفت که امامزاده‌های ایران در سال‌های بعد از انقلاب رشد هفت‌ برابری داشته‌اند.

بر اساس آمار سازمان اوقاف و امور خیریه نیز ۱۰ هزار و ۶۱۵ امامزاده رسمی و مورد تائید در هشت هزار و ۵۱ بقعه در سراسر ایران ثبت شده‌اند. به گفته این سازمان دولتی، امام‌زاده‌های ثبت شده، فرزندان و نوادگان اهل بیت هستند که به ایران آمده یا در ایران بوده‌اند و همین جا نیز از دنیا رفته یا شهید شده‌اند.

طبق آمار رسمی در سازمان اوقاف، تعداد امامزاده‌های مکشوفه در ایران قبل از انقلاب ۵۷، یک هزار و ۵۰۰ عدد بوده است. ولی آمار جدیدی که سازمان اوقاف در سال ۹۰ اعلام کرد نشان می‌داد که تعداد امامزاده‌ها بیش از هفت برابر شده است. البته سازمان اوقاف از این آمار جدید تحت عنوان امامزاده‌های تازه کشف شده یا دائر شده نام برده ‌است. به گفته حسن ربیعی، تا سال ۱۳۹۰ در مجموع ۱۱ هزار امامزاده رسمی مورد تائید سازمان اوقاف قرار گرفته است.

این افزایش نشان از اهمیت گردشگری مذهبی دارد که برای حکومت سود اقتصادی کلان داشته و منبع درآمد بدون دردسری محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری مهر در دی ماه سال ۱۳۹۱به نقل از شرف‌خانی، معاون سازمان اوقاف، نوشت: «در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۱ مردم بیش از ۵۱ میلیارد تومان نذورات خود را در ضریح امامزاده ها ریختند»؛ درآمدی که از گردشگری یک شهر تاریخی با هفت اثر ثبت شده ملی هم بیشتر است.

اهمیت ایجاد مکان‌های مذهبی و ارزشی برای حکومت جمهوری اسلامی مصادیق دیگری هم دارد. نشانه بارز آن بارگاه و مقبره روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی است که در سال‌های گذشته همواره مورد نقد بوده ‌است. نوسازی و بازسازی آرامگاه و روح‌الله خمینی حتی با انتقاد رسانه‌های تندرو و حامی حکومت در ایران هم  روبه‌رو شده که هزینه‌های انجام شده در این آرامگاه را مغایر شعارهای انقلاب عنوان کردند.

از جمله منتقدان هزینه‌های گسترش و توسعه آرامگاه روح‌الله خمینی، روزنامه کیهان بود که در یادداشتی با عنوان «این مرقد امام مستضعفین است یا کاخ پادشاهان» نوشت: «این روزها اگر راهتان به حرم مطهر امام خمینی افتاده باشد، حتما خواهید دید که دیگر از آن مرقد امام مستضعفین و پابرهنگان خبری نیست بلکه با قصری باشکوه روبه‌رو می‌شوید که نمی‌تواند نماد امام مبارز و مخالف کاخ‌نشین‌ها باشد.»

اما حمید انصاری، قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار روح‌الله خمینی، در پاسخ به انتقادها گفت که منتقدان حسادت و نادانی پیشه کرده‌اند و اضافه کرد: «امام خمینی فردی است که بیش از ۳۰۰ هزار شهید جان خود را تقدیم ایشان کردند و جا دارد که نام و یاد ایشان در بالاترین سطح مطرح باشد.» انتقادهایی که در ماه‌های گذشته نیز دامن سیدحسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی را هم گرفت. گفته می‌شود گزارش رسمی از هزینه‌های ساخت و ساز آرامگاه روح‌الله خمینی منتشر نشده است ولی حتی رسانه‌های منتسب به حکومت ایران از جمله روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس، آرامگاه روح‌الله خمینی را گرانترین آرامگاه جهان نامیده‌اند. آرامگاهی که قطب گردشگری ایدئولوژیک و مذهبی شده ‌است. این محل سالانه تعداد زیادی گردشگر و تماشاچی را جذب می‌کند. معماری و امکانات اقامتی و مراکز خدماتی ساخته شده اطراف این مقبره از جمله اساسی‌ترین موارد جذب گردشگر است.

با چند کیلومتر فاصله در شهر مذهبی قم نیز شرایط کمی مشابه است. بارگاهی برای گردشگران مذهبی که سالانه هزاران نفر را از خارج و داخل ایران میزبانی می‌کند.

شهرداری شهر مذهبی قم که بیشترین درآمد آن از گردشگران مذهبی تامین می‌شود، تنها در شش ماهه نخست سال جاری۷۵۰ میلیارد تومان کسب درآمد کرده‌ است. این جدای درآمد مقبره فاطمه معصومه، دختر موسی بن جعفر، هفتمین امام شیعیان و مسجد و چاه جمکران است. این در حالی است که نائب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان قم می‌گوید ظرفیت گردشگری قم مغفول مانده ‌است.

استان قم از مناطق جهانگردی زیارتی و مذهبی مهم ایران است و یکی از قطب‌های بزرگ توسعه گردشگری مذهبی کشور شمرده می‌شود. این استان با دارا بودن مقبره فاطمه معصومه و مسجد جمکران هرساله گردشگر مذهبی زیادی دارد. فرماندار قم در سال گذشته گفت که بر اساس آمار، سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر و گردشگر وارد قم می‌شوند که به صورت تقریبی رقمی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای اقتصاد قم ایجاد خواهند کرد.

اما همچنان بزرگترین و پیچیده‌ترین بنگاه اقتصادی مذهبی که بیشترین درآمد را از توریسم مذهبی در ایران کسب می‌کند، تولیت آستان قدس رضوی است که گفته می‌شود صاحب بزرگترین بنیاد مذهبی ایران نیز هست.

شاید بتوان پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده مقبره و آرامگاه قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در کنار یکی از مقبره‌های سران جمهوری اسلامی، محل کسب درآمد خوبی برای حکومت ایران باشد.

قاسم سلیمانی در دی ۱۳۹۸ در هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد  طی عملیاتی به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، مورد حمله موشک یک پهپاد نظامی ارتش ایالات متحده قرار گرفت و کشته شد. او از سال ۱۳۷۶ و به مدت ۲۲سال  فرمانده نیروی قدس سپاه بود.