درخواست قرنطینه فوری خوزستان برای دومین بار

دانشگاه علوم پزشکی و مجمع نمایندگان خوزستان خواستار قرنطینه فوری این استان هستند، اما ستاد مقابله با کرونا موافقت نمی‌کند

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از ارسال دومین درخواست تعطیلی و قرنطینه خوزستان به ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده- عکس از ایرنا

با گذشت بیش از یک هفته از اعلام شیوع مجدد کرونا در خوزستان، که بسیاری از منابع آن را نوع جهش‌یافته ویروس موسوم به «انگلیسی» می‌دانند، مقام‌های بهداشتی این استان برای دومین بار خواستار قرنطینه خوزستان شدند؛ اما ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز تقاضای قرنطینه را نپذیرفته است. دانشگاه علوم پزشکی و مجمع نمایندگان خوزستان نیز خواستار قرنطینه فوری این استان هستند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از ارسال دومین درخواست تعطیلی و قرنطینه خوزستان به ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده و گفته است: «تعطیلی و قرنطینه خوزستان به تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا وابسته است.» او ابراز امیدواری کرده است که با توجه به درخواست‌های مکرر، ستاد ملی مقابله با کرونا قرنطینه با تعطیلی استان خوزستان موافقت کند. به گفته کریم حسینی، دومین بار است که استاندار خوزستان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، درخواست قرنطینه و تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان را به ستاد ملی مقابله با کرونا می‌فرستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان اعلام کرده است: «با توجه به وضعیت به وجود آمده، چاره‌ای جز تعطیلی و قرنطینه کامل استان خوزستان وجود ندارد و منتظریم در این خصوص، تصمیم‌های مربوطه اتخاذ شود.» به گفته شکرالله سلمان‌زاده، در جنوب غرب استان خوزستان و شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان، وضعیت بیماری قرمز و تعداد بیماران به صورت تصاعدی رو به افزایش است. او همچنین اضافه کرده است: «ظرفیت تخت‌های بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان تقریبا تکمیل شده است.»

دکتر شکرالله سلمان‌زاده به ایسنا گفته است که هرچند اعمال قرنطینه برای استان خوزستان، یک تصمیم ملی است اما از نظر علمی، پیشنهاد ما قرنطینه کامل خوزستان برای جلوگیری از انتقال بیشتر بیماری به خارج از استان است. به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، قرنطینه خوزستان می‌تواند به جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در کشور کمک کند. او این اقدام را قدمی در جهت قطع زنجیره انتقال بیماری و کنترل نهایی کرونا عنوان کرده است.

همزمان، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، با اوج‌گیری شرایط شیوع کرونا در خوزستان، از کمبود نیروی پرستاری در تمامی بیمارستان‌های اهواز خبر داده‌ است. دکتر فرهاد سلطانی با اشاره به روند بیماری گفت: «به احتمال زیاد تعداد بیمارستان‌های پذیرنده بیماران مبتلا به کرونا افزایش خواهند یافت.» به گفته او در حال حاضر تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌های اهواز تکمیل شده‌اند و تعداد انگشت‌شماری تخت‌ عادی خالی وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز اعلام کرده است که موارد سرپایی، ۱۰ برابر موارد «بستری» است. محمد علوی با بیان این که موارد بیماری در خوزستان افزایش یافته است، تصریح می‌کند وضعیت شیوع کرونا در خوزستان همچنان قرمز است اما تعداد بیماران خطرناک و بدحال نسبت به مجموع موارد شناسایی‌ شده، کمتر است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان روز چهارشنبه گفت که تمدید تعطیلی اصناف به شرایط بیماری کرونا بستگی دارد و تا زمانی که وضعیت کرونا قرمز است، تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند.

 با تمام این احوال،‌ در حالی که مسئولان بهداشتی و درمانی، روزهای متوالی است که از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و موج مراجعه بیماران به مراکز درمانی استان خوزستان خبر می‌دهند، اما ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان تقاضای قرنطینه خوزستان را نپذیرفته است.

افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان به ویروس جهش‌یافته موسوم «کرونای انگلیسی»، در میان شهروندان ایرانی، موجی از نگرانی ایجاد کرده است. وزیر بهداشت ایران در روزهای گذشته از در گردش بودن ویروس جهش یافته کرونا خبر داد و گفت: «باید فکر کنیم که این ویروس را زیر پوست هر شهر، روستا و خانواده‌ای می‌توان پیدا کرد.»