پغمان، مکان تفریحی و تاریخی استان کابل است

پغمان، یکی از مناطق سرسبز، تاریخی، تفریحی و دیدنی شهر کابل است که در ۲۵ کیلومتری پایتخت افغانستان قرار دارد. این منطقه یکی از مکان‌های تفریحی برای شهروندان کابل است و بیشترین ساکنان استان، روزهای جمعه و تعطیل را با خانواده‌های خود در این مکان زیبا و دیدنی سپری می‌کنند.

سرسبزی، آب شیرین و گوارا، هوای صاف، میوه‌های گوناگون، تپه‌های سرسبز، امنیت خوب و داشتن زیبایی‌های انحصاری، این منطقه را در میان مناطق دیگر استان کابل معروف و زبانزد، شهروندان افغانستان به ویژه کابلی‌ها کرده است.

منطقه پغمان را  بیشتر شهروندان افغانستان، دره‌ پغمان می‌خوانند.

پغمان، در فصل‌های گرم، هر روز مهمان‌دار است، اما روزهای جمعه و تعطیل، شلوغ‌ترین روزهایی است‌که شهروندان از گوشه و کنار کابل به این‌جا می‌آیند تا از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

نوید‌الله وردگ، که از استان وردگ با جمعی از دوستان‌اش به تفریحگاه پغمان آمده است، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «بارنخست است که من همراه دوستانم به این مکان تفریحی آمده‌ام، چون در گذشته در مورد زیبایی‌های این مکان زیاد شنیده بودیم. باید بگویم که واقعا پغمان یکی از مکان‌های خوب تفریحی است. دیدن، دره‌ها، آبشار‌ها، زیبایی‌ها و سرسبزی این مکان، دل آدم را زنده می‌کند و از همه مهم‌تر چیزی که من را بیشتر خوشحال کرد، دیدن خوشی‌های شهروندان افغانستان در یک فضای دور از جنگ و باروت بود. به امید صلح و سرسبزی هر چه بیشتر و بهتر کشور عزیزمان».

مریم ندا ساکن شهر کابل است. او همراه خانواده‌اش به این مکان تفریحی آمده و می‌گوید: «متاسفانه ما شهروندان افغانستان در جنگ بزرگ شدیم؛ جز جنگ، خونریزی، ویرانی و نابودی چیز دیگری ندیدیم و نشنیدیم، اما خدا را شکر که پس از چندین سال بدبختی، حالا چنین مکان‌های زیبا، دیدنی و تفریحی داریم که با جمع عزیزان‌مان می‌آییم تا روزهای سیاه و تاریک که در ذهن ما حک شده است را کم کم فراموش کنیم».

حاجی منگل، همراه با چهار تن از نوه‌هایش به اینجا آمده است و می‌گوید: «من از دوران جوانی این دره را دوست داشتم، اما این‌قدر که امروز زیبا و دیدنی شده است در گذشته نبود. من نوه‌هایم را آوردم تا از دیدن این مکان تفریحی لذت ببرند. من تا زنده باشم و توان آمدن در وجودم باشد، ماهی یک یا دو بار حتما به این‌جا می‌آییم. آب شیرین، هوای صاف و سرسبزی این‌جا من را عاشق خود ساخته است».

محله پغمان، دارای دو دره‌ مشهور به نام‌های دره پغمان و دره پیشه‌ای بوده است که آب دریاچه کابل نیز از همین دره‌ها سرچشمه می‌گیرد.

گفته می‌شود که «طاق ظفر» نیز یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی این منطقه است. در مورد ساخت این طاق روایت شده است زمانی‌که شاه امان الله خان، پادشاه وقت افغانستان، استقلال این کشور را در سال ۱۹۱۹ از انگلیسی‌ها گرفت، به فکر ساختن نمادی برای استقلال این کشور افتاد و طاق ظفر را در بازار کنونی منطقه پغمان بنا کرد. هرگاه قصد دیدار از این منطقه را داشته باشید، باید از کنار طاق ظرف (نماد از استقلال) افغانستان رد شوید.

همچنین دولت افغانستان، در سال ۱۳۹۲ قصر زیبا و دیدنی به نام «قصر مرمرین» در یکی از بلندی‌های این منطقه بنا کرد. این قصر زیبا، دیدنی و تفریحی، در منطقه پغمان شهرت ملی و بین‌المللی دارد.

منطقه پغمان، دارای ۱۱۷ قریه کوچک و بزرگ است و مکان‌های تفریحی، تاریخی و دیدنی بیشتری مانند زیارت دوازده امام، خواجه پطوسان ولی، چهل تن، پیربلند صاحب و خواجه مسافر ولی نیز هست که هر کدام قصه‌ها و روایت‌های گوناگونی دارند.

بیشتر از فرهنگ و هنر