کانادا دومین کشوری که آزار اویغورها را در چین «نسل‌کشی» خواند

رأی مجلس کانادا احتمالاً پیوندهای دیپلماتیک میان دو کشور را دچار تنش خواهد کرد

بیش از یک میلیون اویغور در اردوگاه‌های استان سین‌جیانگ زندانی‌اند-Yasin AKGUL / AFP

با رأی مجلس کانادا، رفتار چین با مسلمانان اویغور در منطقه شین‌جیانگ، نسل‌کشی اعلام شد. بدین ترتیب کانادا دومین کشور جهان است که پس از ایالات متحده این موضع را اعلام می‌کند. 

نخست وزیر جاستین ترودو و اکثریت کابینه‌اش این رأی را رد کردند اما این اقدام غیرالزام‌آور که نتیجه تلاش حزب محافظه‌کار مخالف دولت بود، مورد حمایت شدید مجلس عوام قرار گرفت و با آرای ۲۶۶ به صفر تصویب شد. 

نمایندگان مجلس همچنین از اقدام انجمن بین‌المللی المپیک در انتقال محل برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۲۲ از پکن در صورتی که چین «به نسل‌کشی ادامه دهد» حمایت کردند. 

آقای ترودو در داخل کشور تحت فشار بوده است که موضع محکم‌تری در برابر چین بگیرد اما تاکنون در مورد نسل‌کشی خواندن اعمال چین در استان سین‌جیانگ تعلل کرده است و این عبارت را «بیش از اندازه سنگین» خوانده است. 

رأی مجلس احتمالاً پیوندهای دیپلماتیک میان دو کشور را دچار تنش خواهد کرد، روابطی که در دسامبر ۲۰۱۸ با دستگیری منگ وان‌ژو مدیر ارشد هوآوی در کانادا با حکمی که در ایالات متحده صادر شده بود، بسیار بدتر شد. چند روز بعد چین دو شهروند کانادا مایکل کووریگ و مایکل اسپاوور را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد. 

ارین اوتول رهبر حزب محافظه کار کانادا در توییتی نوشت: نمی‌توانیم ساکت بمانیم. سکوت ما فقط برای کسانی خوب است که علیه بشریت جنایت می‌کنند، نه برای قربانیان. امروز از دولت ترودو می‌خواهیم نسل‌کشی اویغورها را به رسمیت بشناسد. این بود بیانیه من. 

چین را به علت زندانی کردن مسلمانان اویغور استان شین‌جیانگ و اقداماتی که در نشست سازمان ملل از آن به «اردوگاه بزرگ و مخفی بازپروری» یاد شده است به شدت محکوم کرده‌اند. بنا بر گزارش‌ها بیش از یک میلیون اویغور در اردوگاه‌های استان سین‌جیانگ زندانی‌اند و زندانیان پیشین این اردوگاه نگهبانان و مقامات آن را به تجاوز و خشونت جنسی نظام‌مند متهم کرده‌اند. 

چین بارها از سلسله اقدامات خود در این استان دفاع کرده و این اردوگاه‌ها را «مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای» داوطلبانه خوانده است. چین هم‌زمان این اردوگاه‌ها را بخش مهمی از برنامه‌های ضدتروریسم خود نیز خوانده است. 

کونگ پی‌وو سفیر چین در کانادا روز شنبه ضمن مخالفت با نتیجه رأی‌گیری مجلس کانادا گفت: «ابداً اقدامی به نام نسل‌کشی در شین‌جیانگ رخ نمی‌دهد.»

آقای کونگ به خبرنگاران گفت: «عده‌ای از کانادایی‌ها و شهروندان سایر کشورهای غربی می‌گویند باید ارزش‌های بشری را پاس داشت اما یکی از ارزش‌های مهم باید این باشد که حقایق واضح را باور داشته باشیم و از پراکندن اطلاعات نادرست و دروغ پرهیز کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان