پاکستان از آمریکا و طالبان خواست به پیمان صلح وفادار بمانند

آمریکا به دلیل افزایش حملات خشونت‌بار طالبان در افغانستان در حال بازنگری توافق صلح با این گروه است

پاکستان از آمریکا و طالبان خواست به توافق صلح دوحه متعهد بمانند - Patrick Semansky / POOL / AFP

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، ابراز امیدواری کرده است که ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان به توافقنامه صلح دوحه که در ماه فوریه ۲۰۲۰ امضاء شد، پایبند بمانند.

آمریکا در حال بازنگری این توافقنامه صلح است که مقام‌های افغان می‌گویند نواقص زیادی دارد و نمی‌تواند به صلح جامع و پایدار منتهی شود. مقام‌های ارشد آمریکایی نیز برقراری صلح پایدار و جامع را از شرایط اصلی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تعیین کرده است.

شاه‌محمود قریشی در ملاقات با مطلق‌ قحطانی، فرستاده ویژه دولت قطر در امور افغانستان، گفت امیدوار است که پیشرفت‌های حاصل شده در روند صلح طالبان حفظ شود تا به یک راه‌حل سیاسی به جنگ افغانستان منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاکستان نقش تعیین‌کننده‌ای در آغاز و پیشبرد مذاکرات صلح طالبان با آمریکا و به دنبال آن با دولت افغانستان داشته است. در نتیجه این توافق نیروهای آمریکایی به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است. طالبان انتظار دارد تمام این نیروها تا ماه مه سال جاری از افغانستان خارج شوند اما طرف‌های مختلف از همین حالا از تعویق روند خروج کامل نیروهای آمریکایی خبر می‌دهند.

هر نوع تعویق روند خروج که موافقتنامه دوحه را حفظ کند به توافق طالبان بستگی دارد. طالبان تهدید کرده است که در صورت عدم اجرای روند خروج حملات خود به منافع و سربازان آمریکایی را از سر خواهند گرفت. از زمان امضاء توافقنامه صلح دوحه هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشده است. این در حالی است که طالبان برخلاف مفاد توافق با آمریکا، حمله به روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و سیاسی در افغانستان و کشتار مردم عادی را شدت بخشیده است.  

پاکستان که به رهبران طالبان پناه داده است، می‌تواند در جلوگیری از خشونت و تعویق روند خروج سربازان آمریکایی که مورد تایید طالبان هم باشد، نقش مهمی داشته باشد.

بیشتر از جهان