آنتونی بلینکن توافقنامه صلح طالبان را بررسی می‌کند

نامزد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید نباید به بازگشت تروریسم اجازه داد

آقای بلینکن در جلسه سنا گفت دولت بایدن به پایان جنگ افغانستان متعهد است اما نباید اجازه داد که تروریسم بار دیگر غلبه کندPOOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نامزد وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، در دولت جدید جو بایدن، می‌گوید توافقنامه صلح طالبان و آمریکا را ارزیابی می‌کند. او معتقد است ایالات متحده آمریکا باید از بازگشت تروریسم جلوگیری کند.

بلینکن، دیروز در جریان جلسه بررسی صلاحیت‌ خود در سنا گفت: «ما می‌خواهیم این جنگ‌های به اصطلاح ناتمام را تمام کنیم. می‌خواهیم نیروهای خود را به خانه بازگردانیم. می‌خواهیم این ظرفیت را حفظ کنیم که با هر نوع بازگشت تروریسم مقابله کنیم و این دلیلی ‌است که ما را به اینجا کشاند.»

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، توافقنامه صلح با طالبان را در ۲۹ فوریه سال گذشته امضاء کرد. بر اساس آن توافقنامه، حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، در ماه مه سال جاری به اتمام می‌رسد. طالبان هم تعهد داده ‌است رابطه‌ خود با تروریسم جهانی را قطع و مذاکرات صلح را با دولت افغانستان شروع کند. اما در این میان، سوال‌هایی درباره اعتماد به طالبان وجود دارد.

آقای بلینکن در پاسخ به پرسش لنزی گرام، سناتور بانفوذ آمریکایی گفت: «اعتماد کلمه‌ای نیست که در مواجهه با طالبان، بتوان به آن اتکا کرد. ما باید به آنچه درباره آن مذاکره شد (در توافقنامه آمده ‌است) به دقت نگاه کنیم. من تاکنون به آن دسترسی نداشته‌ام.»

هرچند متن اصلی توافقنامه صلح آمریکا با طالبان منتشر شده ‌است، اما این سند ضمایمی هم دارد که پنهان است. تصمیم دولت آمریکا به پنهان نگه‌داشتن این سند، به انتقادها و نگرانی‌هایی منجر شده‌ است که طالبان و آمریکا به تفاهمی به‌دور از اطلاع عمومی رسیده‌اند.

نیروهای آمریکایی براساس این توافقنامه، شمار سربازان خود در افغانستان را به ۲۵۰۰ نفر کاهش داده ‌است. از زمان امضاء این قرارداد، هیچ سرباز آمریکایی در این کشور کشته نشده‌ است. اما تلفات سربازان افغان در چند سال اخیر به بیش از ۴۰ هزار نفر رسیده ‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن که امروز مراسم ادای سوگند به عنوان رئیس جمهور آمریکا را به جا خواهد آورد، پیشتر از اراده خود برای پایان‌بخشیدن به جنگ افغانستان گفته بود. مشاوران بایدن اما از ضرورت حفظ یک نیروی کوچک ضدتروریسم برای مبارزه با خشونت سخن گفته‌اند که طالبان با آن مخالفت کرده‌اند.

آقای بلینکن در جلسه سنا، درباره تعهد خود به حفظ حقوق و آزادی‌های زنان افغان سخن گفت. رشد حقوق زنان، پس از سرنگونی رژیم طالبان در بیست سال گذشته، چشمگیر بوده‌ است.

او گفت: «من باور ندارم نتایجی که از مذاکرات صلح افغان‌ها حاصل شود، بدون محفاظت از دستاوردهای زنان و دختران افغان در بیست سال گذشته، پایدار باشد. می‌پذیرم که این کار آسانی نخواهد بود اما ما روی آن کار خواهیم کرد.»

بیشتر از جهان