انتقاد ایران از درز اطلاعات محرمانه کشورها از آژانس به رسانه‌ها

علی‌اکبر صالحی درباره خبر مشاهده ذرات اورانیوم در دو مکانی که آژانس بازرسی کرده بود، گفت، درز این اطلاعات روند ناخوشایندی است

به گفته صالحی در جلسه فردا با رافائل گروسی ملاحظات آژانس در چارچوب موافقت‌نامه پادمان و همکاری‌های دو طرف  بررسی می‌شود - عکس از جهان نیوز

در آستانه سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، رییس سازمان انرژی اتمی ایران از آنچه «درز اطلاعات محرمانه آژانس در رسانه‌ها» خوانده است انتقاد کرد و گفت انتشار برخی اطلاعات محرمانه کشورها در رسانه‌ها با «اهداف و اغراض سیاسی» صورت می‌گیرد.

علی‌اکبر صالحی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره خبر روز گذشته رویترز درباره مشاهده ذرات اورانیوم در دو مکانی که آژانس پس از ماه‌ها سرانجام موفق به بازرسی از آنها شد گفت، درز اطلاعات محرمانه آژانس در رسانه‌ها روند ناخوشایندی است که از سال‌های گذشته ادامه دارد.

وی گفت موضوع‌هایی مانند این به صورت معمول بین آژانس و کشورهای عضو در جریان است و تا زمانی که فرآیند بررسی‌ها درباره آن موضوع‌ها نهایی نشده است، نباید به رسانه‌ها کشیده شود و اضافه کرد که «تردیدی نیست انتشار اینگونه مطالب با اهداف و اغراض سیاسی صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی به نقل از «منابع دیپلماتیک» اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم را در دو سایتی که مسئولان ایرانی ماه‌ها برای بازدید از آنها «سنگ‌اندازی» می‌کرده یافته‌اند، که گفته می‌شود مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای دو دهه پیش است.

در این خبر اختصاصی که پیش از سفر مدیرکل آژانس به ایران منتشر شد آمده است که یافتن این ذرات اورانیوم احتمالا تلاش‌های ایالات متحده را برای احیای دیپلماسی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران پیچیده‌تر می‌کند. یکی از این دو سایت، بین شهرضا و آباده، و دیگری در نزدیکی تهران قرار دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی در مورد دلیل سفر مدیرکل آژانس به تهران گفت، بعد از اعلام ما مبنی بر اجرای قانون مصوب مجلس در خصوص توقف نظارت‌های فراپادمانی و ارائه نامه در آن خصوص به آژانس، رافائل گروسی درخواست سفر فوری به ایران و دیدار با اینجانب را مطرح کرد.

به گفته علی اکبر صالحی، در جلسه فردا با رافائل گروسی ملاحظات آژانس در چارچوب موافقت‌نامه پادمان و همکاری‌های دو طرف مورد بررسی و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.