نیروی دریایی هند: در رزمایش ایران و روسیه حضور نداشتیم

برخی منابع، حضور چین، و کمبود ارتباطات میان مقامات تهران و دهلی‌نو را دلیل کنار کشیدن هند و اظهارات منتاقض دو کشور عنوان کردند

رزمایش کمربند امنیتی دریایی ایران و روسیه ۲۸ بهمن آغاز شد و قرار بود هند و چین هم به آن بپیوندند – عکس از ایرنا

نیروی دریایی هند در بیانیه‌ای دیرهنگام خبر داد که گزارش های خبری درباره شرکت این کشور در رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه نادرست است.

گزارش‌های پیشین حاکی از آن بود که نیروها و کشتی‌های نیروی دریایی هند در کنار نیروهای دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی و همچنین نیروی دریایی روسیه در رزمایش شرکت خواهند کرد.

این رزمایش در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه آغاز شد و حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد که ویژگی رزمایش امسال اضافه شدن نیروی دریایی هند به رزمایش است.

او تاکید کرد که هند یکی از نیروهای دریایی قدرتمند در منطقه است و حضور نیروی دریایی این کشور در رزمایش برای هند و ایران بسیار مهم است.

به طور همزمان، در روزهای اخیر، ایران در رزمایش امان ۲۰۲۱، که رزمایش مشترکی با پاکستان است، شرکت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس خبری که روابط عمومی ارتش ایران منتشر کرد، خانزادی توضیح داد: «مجموعه تلاش‌هایی که در منطقه اقیانوس هند در حال شکل گیری است، نشان می دهد که کشورهای این منطقه به ویژه آنهایی که صاحب قدرت‌های دریایی هستند نسبت به گذشته همگراتر می‌شوند که امنیت جمعی را به دست بیاوریم.»

اما دو روز پس از اعلام آغاز رزمایش و شرکت هند در آن، نیروی دریایی هند روز پنجشنبه گفت که در رزمایش دریایی دو روزه تحت عنوان «رزمایش مرکب کمربند امنیتی دریایی ایران و روسیه ۲۰۲۱» در قسمت شمالی اقیانوس هند شرکت نکرده است. این رزمایش با شعار «امنیت تجارت» برگزار شد.

برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که هند در لحظه آخر تصمیم خود مبنی بر شرکت در این رزمایش را تغییر داده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مقام مطلع، به اعلام حضور چین در این رزمایش پس از سال نو چینی اشاره کرده و گفته است که هند این اقدام را بی‌تدبیری دانسته و دلیلی ندیده که در رزمایشی در کنار چین دیده شود.

این منبع آگاه گفته است که کمبود ارتباطات میان مقامات تهران و دهلی‌نو موجب شده که مقامات دو کشور حرف‌های متفاوتی بزنند.

این اقدام هند در حالی صورت گرفت که جان کربی، سخنگوی پنتاگون در واکنش به این رزمایش مشترک گفته بود که این رزمایش غیرمنتظره نیست و آمریکا آن را مانعی برای خود یا آزادی رفت و آمد دریایی نمی‌داند.

این رزمایش دومین رزمایش مشترک بین تهران و مسکو است. اولین رزمایش سال ۲۰۱۹ در آب‌های جنوب ایران برگزار شد و چین هم در آن شرکت کرد.