برگزاری دومین رزمایش مشترک دریایی روسیه، چین و ایران

سفیر روسیه در تهران از برگزاری این همایش در ماه جاری میلادی خبر داده است

روسیه، چین و ایران رزمایشی با عنوان «کمربند امنیتی دریایی» به مدت چهار روز در آب‌های دریای عمان برگزار کردند - HO / IRANIAN ARMY OFFICE / AFP

روسیه، چین و ایران به زودی یک رزمایش مشترک دریایی مشابه رزمایش دی‌ماه ۱۳۹۸ در اقیانوس هند برگزار می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ریانوستی، روسیه برگزاری رزمایش دریایی با ایران و چین را در ماه جاری میلادی (فوریه) در اقیانوس هند برنامه‌ریزی کرده است.

این رسانه روسی به نقل از لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران آورده است که سه کشور رزمایشی مشابه سال ۲۰۱۹ خواهند داشت. رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه با عنوان «کمربند امنیتی دریایی» به مدت چهار روز در آب‌های دریای عمان برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، درباره رزمایش قبلی نوشت که این رزمایش «شامل تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرین‌های تاکتیکی و عملیاتی می‌شد.»

بر این اساس، «وسعت عملیاتی این رزمایش ۱۷ هزارکیلومتر مربع بود و یکی از مهمترین دستاوردهای آن ارسال این پیام به کشورهای جهان بود که ایران منزوی نیست.»

وزارت امورخارجه چین در آن زمان برگزاری این رزمایش را یک «مبادله نظامی عادی» خوانده بود.

اورشلیم‌پست هم این خبر را منعکس کرده و آورده است که احتمال دارد رزمایش مشترک آینده در نزدیکی دریای عمان برگزار شود؛ منطقه‌ای حساس که در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد. حدود یک پنجم نفت دنیا از مسیر این تنگه جابه‌جا می‌شود.

جو بایدن، رئیس‎جمهور آمریکا، در اوایل ماه جاری دستور داد که ناو هواپیمابر نیمیتز یواس‌اس به خانه برگردد.