بر اساس مطالعه‌ای جدید دوز اول واکسن فایزر میزان سرایت بیماری را ۷۵ درصد کاهش می‌دهد

این تحقیق بر روی افرادی انجام شده که در سن کار و فعالیت هستند

یافته‌های این تحقیق بیش از هفت هزار تن از کارکنان بهداشتی مرکز پزشکی شِبا در اسرائیل را شامل می‌شود- RAUL ARBOLEDA / AFP

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که آمار مبتلایان به ویروس کرونا، از جمله افراد بدون علایم بیماری، پس از دریافت تنها دوز اول واکسن فایزر/بایون‌تک، ۷۵ درصد کاهش داشته است.

بنا بر این مطالعه که روی میزان سرایت ویروس در میان کارکنان بهداشت و درمان اسرائیلی انجام شده است، تاثیر واکسن نامبرده در جلوگیری از بروز علایم در این افراد با دریافت تنها دوز اول، ۸۵ درصد بوده است.

این موضوع، تصمیم دولت انگلیس در تزریق دوز‌های اول و دوم با فاصله‌ ۱۲ هفته را تایید کرده است.

یافته‌های این تحقیق که در مجله پزشکی «دِ لانست» منتشر شد، بیش از هفت هزار تن از کارکنان بهداشتی مرکز پزشکی شِبا در اسرائیل -بزرگترین بیمارستان این کشور – را شامل می‌شود.

دبورا دان-والترز، رئیس انجمن بریتانیایی ایمونولوژی یا ایمنی‌شناسی ویروس کووید-۱۹ و گروه ایمونولوژی دانشگاه ساریی، در مورد این تحقیق گفت: «با توجه به درصد بالایی از جمعیت اسرائیل که تاکنون واکسینه شده‌اند، منتظر اطلاعات مربوط به نخستین علایم موثر واکسن کووید-۱۹ در خارج از آزمایش‌های بالینی و نحوه و میزان عملکرد دوز‌ها هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد: «لازم به ذکر است که این مطالعه بر روی افرادی انجام شده که در سن کار و فعالیت هستند، بنابراین باید نتیجه‌ مطالعه‌ای مشابه بر روی افراد مسن‌تر پس از دریافت اولین دوز را هم بررسی کرد. هرچند تحقیقات بیشتری لازم است، اما یافته‌های جدید در کل تصمیم انگلیس را در ارائه دو دوز واکسن با فاصله‌ ۱۲ هفته را تایید می‌کنند.»

به گفته وی، این مطالعه نشان داد که بیماران از زمان دریافت دوز اول، از سطح نسبتا خوبی از ایمنی برخوردار می‌شوند اما بهترین و ماندگارترین میزان ایمنی، با دو دوز محقق می‌شود: «بسیار مهم است که همه افراد واجد شرایط دریافت واکسن کووید-۱۹ حتما دوز دوم توصیه شده خدمات پزشکی را نیز دریافت کنند.»

دکتر پیتر اینگلیش، مشاور کنترل بیماری‌های واگیر و سردبیر پیشین مجله واکسن‌های عملی (وکسینز این پرکتیس)، این یافته‌ها را «خبر خوب» توصیف کرد اما افزود که اطلاعات موجود «نسبتا محدود» است. وی گفت: «این خبر خوبی است و داده‌های قبلی مبنی بر تاثیر حداقل ۸۵ درصدی -یا شاید بیشتر- واکسن در افراد شاغل را، از تقریبا شش هفته بعد از واکسیناسیون، تایید می‌کند؛ اما بیشتر یک نامه است تا تحقیق. چون داده‌های آن بسیار محدود است و در آینده باید جزییات بیشتری به آن اضافه شود.»

وی اضافه کرد: «تا جایی که من می‌دانم، این نامه خاص شامل اطلاعات مربوط به عفونت‌های شدید یا خفیف نیست. ما از شواهد دیگر (و تجربه‌های کلی با واکسن‌ها) انتظار داریم واکسیناسیون بیشتر روی بیماری حاد تاثیر داشته باشد تا بیماری خفیف، یا بیشتر روی بیماری خفیف تاثیر داشته باشد تا بیماری بدون علایم. شاید با انتشار نسخه‌ کاملتر، به اطلاعات بیشتری در این باره دسترسی پیدا کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان