ترامپ درخواست ملاقات نیکی هیلی را رد کرد

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، از رسانه‌ها بابت تفرقه‌افکنی انتقاد کرد

خانم هیلی، به انتخابات سال ۲۰۲۴ بسیار امیدوار است- Olivier Douliery / AFP

نیکی هیلی، فرماندار پیشین ایالت کارولینای جنوبی و سفیر سازمان ملل در دولت ترامپ، پس از دریافت پاسخ منفی رئیس‌جمهور سابق به درخواست وی برای ملاقات، با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال، از رسانه‌ها بابت تفرقه‌افکنی در آمریکا، انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری پولیتیکو، خانم هیلی روز چهارشنبه برای تنظیم یک قرار ملاقات با آقای ترامپ در ویلای او در مارالاگو در فلوریدا تماس گرفت، اما ترامپ درخواست او را رد کرد.

در ابتدا، خانم هیلی از سرزنش آقای ترامپ به خاطر دروغ‌هایی که در مورد پیروزی‌اش در انتخابات گفته بود خودداری كرده و در ماه دسامبر به پولیتیكو گفته بود: «من رئیس‌جمهور را درک می‌کنم. می‌دانم که در عمق وجودش فکر می‌کند به او ظلم شده است. او این موضوع را از خودش در نیاورده است.» اما پس از حمله روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره، خانم هیلی سرانجام از آقای ترامپ انتقاد کرد. او روز ۱۲ ژانویه در مصاحبه با پیلیتیکو گفت: «من فکر می‌کنم او روز‌به‌روز منزوی‌تر خواهد شد. فکر می‌کنم تجارتش هم در این مرحله دچار مشکل شده باشد. به نظر من او هرگونه اعتبار سیاسی که قرار بود داشته باشد را از دست داده است؛ او دسترسی به شبکه‌های اجتماعی که از همه برایش مهمتر بودند را هم از دست داده. به نوعی فکر می‌کنم که وی تمام چیزهایی که می‌توانست او را در صحنه نگه دارد، از دست داده است. فکر نمی‌کنم در صحنه باقی بماند. فکر نمی‌کنم بتواند بماند. زیادی از دور خارج شده است.»

او اضافه کرد: «باید بپذیریم که او ما را ناامید کرد. او وارد مسیری شد که نباید می‌شد و ما نباید از او پیروی می‌کردیم و نباید به حرف‌هایش گوش می‌دادیم. هرگز هم نباید بگذاریم این اتفاق دوباره تکرار شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رفتار آقای ترامپ با مایک پنس، معاون وقت خود، خانم هیلی را به شدت خشمگین کرد. او درباره سخنرانی آقای ترامپ که پیش از حمله در تلویزیون پخش شد گفت: «شنیدم رئیس‌جمهور رفته بالای تریبون و دارد از پنس بدگویی می‌کند. واقعا به‌قدری عصبانی شدم که تلویزیون را خاموش کردم.»

وی افزود: «واژه‌ عصبانی برای بیان احساساتم کافی نیست. مایک همیشه به او وفادار بود. همیشه برای او یک دوست خوب بود… من از این‌که با وجود وفاداری و دوستی‌ای که با مایک پنس داشت، با او این کار را کرد، خیلی دلخور شدم. راستش، حالم به هم خورد.»

آقای ترامپ در توییتی نوشته بود که آقای پنس هنگام نظارت بر روند رسیدگی به نتیجه‌ انتخابات در کنگره که با حمله‌ معترضان به ساختمان کنگره مختل شد و برخی شعار «مایک پنس را دار بزنید» سر دادند، «شجاعت» ادامه دادن دروغ دزدیده شدن نتیجه انتخابات را نداشته است.

خانم هیلی، که به انتخابات سال ۲۰۲۴ بسیار امیدوار است، پس از رد درخواست خود، در بیانیه‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال از رسانه‌ها بابت ایجاد «جنگ داخلی بی‌وقفه بین جمهوری‌خواهان» انتقاد کرد و افزود که «این یک استراتژی حساب‌شده برای به جان هم انداختن محافظه‌کاران است.»

خانم هیلی نوشت: «هم گروه چپ، اگر صادق باشند می‌توانند دستاوردهای مثبت ترامپ را در نظر بگیرند»، از جمله واکسن کووید-۱۹ و تلاش‌ها برای صلح خاورمیانه، «هم گروه راست می‌توانند از اقدامات ترامپ، از جمله در ششم ژانویه، ایراد بگیرند. حال راست یا چپ، مردم وقتی این تمایزها را ایجاد می‌کنند، یعنی نمی‌خواهند هر دو جنبه را در نظر بگیرند. آن‌ها از مغزشان استفاده می‌کنند.»

خانم هیلی از زمان شورش‌ها با آقای ترامپ صحبت نکرده است. با وجود بیانیه‌اش، روابط هیلی و ترامپ ابهام‌آمیز به نظر می‌رسد و معلوم نیست آیا که درست خواهد شد یا چه زمانی درست می‌شود.

© The Independent