آلمان اقدامات اخیر هسته‌ای ایران را «بازی با آتش» خواند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته گفت ایران در مسیر نادرست حرکت می‌کند

سفر سال گذشته وزیر خارجه آلمان به ایران- کنفرانس مطبوعاتی وزرای خارجه ایران و آلمان-ATTA KENARE / AFP

وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه گفت اقدامات ایران در عبور از تعهدات هسته‌ای خود بازگشت ایالات متحده به برجام را به خطر می‌اندازد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از قول هایکو ماس نوشت، «هر چه بیشتر فشار وارد شود، پیدا کردن یک راه حل سیاسی دشوارتر می‌شود.»

وی گفت، گفت‌وگوها «به شکل قابل‌توجهی پیچیده‌تر می‌شود، زیرا ایران آشکارا به دنبال کاهش نیست، بلکه در پی افزایش آن است؛ و این بازی کردن با آتش است.»

ایران روز دوشنبه اعلام کرد اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی‌های سرزده آژانس را، که داوطلبانه تحت برجام پذیرفته بود، متوقف خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در جدیدترین گزارش خود از تصمیم ایران به نصب سانتریفیوژهای بیشتر در تاسیسات نطنز خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن نیز آژانس تایید کرده بود که ایران اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است؛ ماده‌ای که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود.

اقدام ایران به عبور از تعهدات خود در حالی است که دولت جدید آمریکا خواستار مذاکره برای بازگشت به برجام و دیگر مسائل مورد نگرانی است.

تهران پیروی از تعهداتش را مشروط به بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها کرده است. اما واشنگتن می‌گوید ایران باید گام اول را بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفت ایران در مسیر نادرست حرکت می‌کند ، و تاکید کرد مسیر دیپلماسی هنوز برای تهران باز است.

رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه در واکنش گفت ما تنها از دولت آمریکا می‌خواهیم به قانون، مقررات و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل کند.

حسن روحانی، بار دیگر خواستار بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای شد.