روحانی: قرار نیست هیچ بازرسی از ایران اخراج شود

«ایران اجرای پروتکل الحاقی را از پنجم اسفند متوقف خواهد کرد، اما قرار نیست هیچ بازرسی از ایران اخراج شود»

روحانی اظهار داشت که ایران حاضر به مذاکره مجدد درباره مفاد برجام نیست - عکس از پایگاه اطلاع رسانی دولت

حسن روحانی امروز چهارشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ در جلسه هیئت دولت گفت:« ما نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته‌ای داشته باشیم، نه دیروز، نه امروز و نه فردا، این تصمیم قاطع ما است و در این زمینه نظر رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان فتوا برای ما اصل است و از عهدی که بستیم خارج نخواهیم شد.»

روحانی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به مصوبه اخیر مجلس برای کاهش تعهدات هسته‌ای گفت:« آنچه اجرا خواهد شد این است که ایران اجرای پروتکل الحاقی را از پنجم اسفند متوقف خواهد کرد، اما قرار نیست هیچ بازرسی از ایران اخراج شود. اخراج بازرسان در افکارعمومی جهانی به این معنا تفسیر خواهد شد که می‌خواهیم به دنبال سلاح هسته‌ای برویم که این به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.»

مجلس شورای اسلامی قانونی با نام «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تصویب کرد که بر اساس آن در صورت تداوم تحریم صدور نفت و عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی پنج به علاوه یک، دولت ملزم به غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

روحانی گفت:« جمهوری اسلامی ایران هیچ‌‌وقت نمی‌خواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند و این نه حرف امروز، بلکه از سال ۱۳۷۰ بارها و بارها در این زمینه صحبت کرده‌ایم و همیشه نظر واحد در این زمینه بوده است که دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم بود، اما دنبال فناوری هسته‌ای هستیم و خواهیم بود که حق ماست.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، ۲۰ بهمن‌ماه در صداوسیما گفت با وجود صلح‌‌‌آمیز بودن صنعت هسته‌ای و فتوای رهبر جمهوری اسلامی مبنی‌بر حرام بودن سلاح هسته‌ای، اگر جمهوری اسلامی ایران را به سمت تولید سلاح ‌هسته‌ای «هل بدهند»، تقصیر آن‌هایی است که جمهوری اسلامی را به سمت انجام این کار هل داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی با اشاره به مذاکرات طولانی برای به نتیجه رسیدن برجام، خواسته اروپا و ایالات متحده برای مذاکره مجدد در مورد توافقنامه هسته‌ای را نپذیرفت و گفت:« ما برجام را به همان شکل که در ۲۳ تیرماه ۹۴ تصویب شد قبول داریم و هیچ تغییری در آن را نمی‌پذیریم.»

وی همچنین درباره شروط رئیس‌جمهوری فرانسه  که بر اساس آن، اگر ایران بپذیرد درباره نقش‌آفرینی منطقه‌ای و موضوع موشکی مذاکره کند، آمریکا بلافاصله به برجام بازخواهد گشت، گفت که این پیشنهاد نیز مورد قبول ایران واقع نشده است.

پیش‌تر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا، گفته بود برای بازگشت به توافق هسته‌ای با تهران، برنامه موشک‌های بالیستیک ایران هم باید بخشی از مذاکرات باشد. وی تأکید کرد «رئیس‌جمهور بایدن گفته است که اگر ایران به تعهدات خود ذیل شرایط برجام برگردد، و برنامه [هسته‌ای آن] محدود شود، ما ممکن است به توافق برگردیم، ولی این تنها مبنایی برای مذاکرات بعدی خواهد بود.»

همچنین، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز خواهان افزودن موضوع موشکی و کاهش اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، به برجام شد. او در این باره گفته بود: «ما انتظار روشنی از ایران داریم: نه هیچ سلاح هسته‌ای و نه هیچ برنامه موشکی بالیستیک که سراسر منطقه را تهدید کند. ایران همچنین باید یک نقش متفاوت در منطقه ایفا کند.»