اشرف غنی: خشونت راه‌حل سیاسی نیست

با وجود شروع مذاکرات سطح خشونت در افغانستان کاهش نیافته است

اشرف غنی می‌گوید زمان عمل فرارسیده است-HANDOUT / Press Office of President of Afghanistan / AFP

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در نشستی برای بررسی و برآورده کردن وعده‌های دولتش به کنفرانس بین‌المللی ژنو گفت که زمان حرف گذشته و وقت عمل رسیده است.

نشست ژنو در ماه نوامبر سال گذشته برگزار شد و در آن، جامعه جهانی تعهد کرد که ۱۳ میلیارد دلار در چهار سال آينده به افغانستان کمک کند. اما این کمک‌ها مشروط به موفقیت روند صلح، حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر و حضور و نقش معنادار زنان در دولت بوده است.

رئیس‌جمهوری افغانستان هیئتی برای مذاکره با طالبان فرستاده، اما این مذاکرات پیشرفت زیادی نداشته است. او به اعضای دولتش گفت: «خشونت راه حل سیاسی نیست. راه حل سیاسی موافقت همه‌جانبه می‌خواهد که در آن افغانستان مستقل، مردمسالار و دارای وحدت ملی که هر زن و مرد، طفل و جوان خود را مالک این خاک بدانند، تثبیت شود.»

هرچند گروه طالبان مذاکرات صلح را در سپتامبر گذشته شروع کرد، اما دو طرف جز توافق روی کلیات گفت‌وگوها پیشرفت دیگری نداشته‌اند و سطح خشونت در کشور رو به افزایش است.

براساس گزارش‌های متعدد، نیروهای افغان و طالبان برای شروع فصل بهاری جنگ آماده می‌شوند. بسیاری رفتن به یک فصل دیگر جنگ را حرکت بزرگ به عقب در راه مذاکرات صلح می‌دانند.

آقای غنی در این نشست همچنین گفت که در حال حاضر، در سطح بین‌المللی درکی عمیق از وضعیت کشورش وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که طرف جهان، دولت جمهوری اسلامی افغانستان است که به عنوان نماینده مشروع مردم افغانستان موضع هماهنگی و همکاری خود را به صورت اساسی تثبیت کرده است. 

اشرف غنی گفت: «دنیا درک کرده است که ما مورد موج حملات خشونت‌آمیز هستیم. قربانی علما، جامعه مدنی، روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های برازنده علمی موجب همدردی تمام دنیا شده است. قوای امنیتی و دفاعی افغانستان تنها ضامن آزادی افغانستان نیست. همه درک می‌کنند که این نیروها امروز در مبارزه با ترور بین‌المللی و شبکه‌های جرمی یک نقش کلیدی دارند.»  

آقای غنی به دست‌اندرکاران دولتش یادآور شد که عمده‌ترین تعهدات افغان‌ها، تطبیق ارزش‌های قانون اساسی افغانستان در زمینه مبارزه با فساد، تامین حقوق زنان، روند صلح، و توسعه است و این بهترین نوع همکاری با جهان است.

او در مورد مبارزه با فساد هم افزود: «ملت افغانستان فاسد نیست. به یک اقلیتی که به فساد گرفتار است اجازه داده نشود که آینده ملت را خراب کند. فساد، دزدی آینده نسل‌های افغانستان است. فساد قابل تحمل نیست. هم از نگاه نظام‌سازی و هم از نظر عدلی و قضایی با قوت اقدام می‌کنیم. این انتخاب نیست. وجیبه ملی ما است. کسی که رشوت می‌گیرد و رشوت می‌دهد محکوم است.»  

افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به فساد اداری و مالی در جهان است. دولت این کشور بارها تعهد داده است که با این پدیده مبارزه کند، اما پیشرفت زیادی نداشته است.

آقای غنی در جمع‌بندی گفت: «حرف زیاد زده‌ایم، طرح زیاد داده‌ایم و حالا میدان، میدان عمل است. زمان تطبیق، تطبیق، تطبیق است.»