فیس‌بوک انتشار و بازنشر اخبار از استرالیا را مسدود کرد

«این اقدام فیس‌بوک تهدیدی برای دمکراسی در جهان است»

مارک زاکربرگ، موسس و بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیس‌بوک - BERTRAND GUAY / AFP

اقدام فیس‌بوک در مسدود کردن دسترسی کاربران از استرالیا برای انتشار و بازنشر اخبار در این شبکه اجتماعی با انتقاد جامعه بین‌المللی مواجه شد.

دیوید سیسیلین از مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه گفت: «تهدید برای به زانو درآوردن یک کشور با هدف پیروی از شرایط فیس‌بوک سوء‌استفاده از انحصار قدرت است.» 

مت استولر، تحلیلگر یک اتاق فکر در واشینگتن نیز بر این باور است که این اقدام فیس‌بوک تهدیدی برای دمکراسی‌ در جهان است و هر کشور دیگری می‌تواند قربانی بعدی پس از استرالیا باشد.

این خبر با پوشش رسانه‌‌ای گسترده مواجه شده و زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که شاید کانادا و حتی برخی کشورهای اروپایی الگوی استرالیا را دنبال کنند.

تصمیم فیس‌بوک برای مسدودسازی انتشار اخبار از استرالیا رسانه‌های استرالیا را به سرعت تحت تاثیر قرار داده است. همچنین سازمان‌های خدمات اورژانسی، بهداشت عمومی و حتی نهادهای مرتبط با خشونت خانگی نیز قربانی این محدودیت خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام فیس‌بوک ناشی از پیشنهاد قانونی در استرالیا است که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و گوگل را ملزم می‌کند برای انتشار اخبار استرالیا در رسانه‌های دیگر حق نشر پرداخت کنند. این قانون در پارلمان به تصویب رسید. پیش از این نیز فیس‌بوک تهدید کرده بود که در صورت تصویب این قانون دسترسی‌ها از استرالیا را مسدود می‌کند. این درحالی است که چهره‌های مخالف دولت استرالیا از دولت خواسته‌اند هرچه زودتر این مشکل را حل کند.

به گفته آنتونی آلبانیز، رهبر اپوزیسیون، در دوران همه‌گیری کرونا، استرالیایی‌ها نمی‌توانند در فیس‌بوک به سازمان‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند. حتی هشدار سیل و آتش‌سوزی هم نمی‌تواند در صفحه فیس‌بوک سازمان‌ها نمایش داده شود.

دولت استرالیا می‌گوید فیس‌بوک با مسدودسازی دسترسی به انتشار اخبار از استرالیا اعتبار خود را زیر سئوال برده است.