صدور مجوز تحویل واکسن‌های اهدایی روسیه به نوار غزه توسط اسرائیل 

ابراز نگرانی از این که واکسن‌ها نصیب مقامات حماس شود و نه کادر پزشکی

غزه با کمبود حداقل ۴۰ درصدی در لیست داروهای ضروری روبه‌رو است- MAHMUD HAMS / AFP

اسرائیل گفته است پس از اعتراض مقامات بهداشتی به ممانعت این کشور از ارسال واکسن‌های کرونای اهدایی روسیه به فلسطینی‌ها از کرانه باختری به نوار غزه، مجوز انتقال این محموله را صادر کرده است.

در بیانیه «واحد هماهنگی فعالیت‌های دولت در سرزمین‌ها» که یکی از واحدهای ارتش اسرائیل به شمار می‌رود، آمده است که این محموله مطابق با درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین، به غزه در محاصره اسرائیل، وارد شده است.

در این بیانیه آمده است: « واکسن‌ها در راه تحویل به نوار غزه هستند.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بنی گانتز، قائم‌مقام نخست‌وزیر، این تصمیم را تایید کرده‌اند.

روز دوشنبه، مای الكایلا، وزیر بهداشت فلسطین، گفت كه اسرائیل در ممانعت از ارسال محموله‌های واکسن به غزه و عدم ترخیص آن‌ها در گذرگاه مرزی در کرانه باختری که محل استقرار دولت خودگردان فلسطینی است، «مسئولیت کامل» دارد.

اسرائیل رفت‌وآمدها بین کرانه باختری و نوار غزه را کنترل می‌کند. این دو منطقه از نظر جغرافیایی از هم جدا هستند و بنابراین، انتقال واکسن‌ به غزه، به اجازه اسرائیل نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشکیلات خودگردان در کرانه باختری اعلام کرده است که محموله‌های واکسن‌‌ را با غزه که از سال ۲۰۰۷ تحت کنترل گروه مبارز اسلامی حماس است، تقسیم خواهد کرد.

نوار غزه با جمعیت بیش از دو میلیون فلسطینی، هنوز هیچ واکسن کرونایی دریافت نکرده است. مقامات در آنجا بیش از ۵۳ هزار مورد ابتلا به کرونا و بیش از ۵۳۰ مورد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را از آغاز همه‌گیری به این سو گزارش داده‌اند.

مقامات اسرائیلی دلیل این تاخیر را بحث درباره سیاست انتقال محموله واکسن دانستند که به دلیل درگیری مداوم بین اسرائیل و حماس، اقدامی بسیار حساس است.

کمیته امور خارجه و دفاع اسرائیل روز دوشنبه در این باره بحث کرد که آیا اجازه ارسال محموله باید به آزادی دو غیرنظامی اسرائیلی و تحویل اجساد دو سرباز اسرائیلی که احتمال می‌رود در اختیار گروه شبه‌نظامی حماس در غزه باشد، گره بخورد یا نه. گفته می‌شود والدین یکی از سربازان برای جلوگیری از ارسال این محموله، به دادخواستی تسلیم دادگاه عالی اسرائیل کرده بودند..

گزارش شده است که در بحث‌های این کمیته، زوی هاوسر، رئیس کمیته، از این که واکسن‌ها نصیب مقامات حماس شود و نه کادر پزشکی، ابراز نگرانی کرده است.

سفارت اسرائیل در لندن گفت که بهره‌برداری از مسئله واکسن «برای اهداف سیاسی» مفید نیست: «بیماری همه‌گیر مرز نمی‌شناسد و مقامات اسرائیلی متعهد هستند که با وزارت بهداشت فلسطین برای مبارزه مشترک با کرونا همکاری کنند.»

گروه‌های مدافع حقوق بشر با جلب توجه‌ها به اختلاف فاحش میان اسرائیل که تاکنون یک دوز واکسن را به دو سوم جمعیت واجد شرایط خود رسانده و غزه که هیچ واکسنی تاکنون به جمعیت خود تزریق نکرده است، درباره وضعیت در غزه اعلام خطر کرده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر گفته‌اند که اسرائیل موظف است بر اساس چهارمین کنوانسیون ژنو، به عنوان نیروی اشغالگر، واکسیناسیون نزدیک به پنج میلیون فلسطینی در کرانه باختری و غزه را انجام دهد.

اسرائیل این الزام را رد می‌کند و می‌گوید که فلسطینیان ساکن قدس شرقی را واکسینه کرده است. اسرائيل همچنین در اوایل این ماه دو هزار دوز واکسن مدرنا را در اختیار تشکیلات خودگردان قرار داد تا واکسیناسیون کادر پزشکی را آغاز کنند. تشکیلات خودگردان فلسطینی اعلام کرد که به طور مستقل ۱۰ هزار دوز دیگر واکسن اسپوتنیک را نیز از روسیه تحویل گرفته است.

تشکیلات خودگردان برای انتقال واکسن‌ها به غزه نیاز به اجازه اسرائیل دارد زیرا از سال ۲۰۰۷ که حماس با خشونت نوار غزه را به تصرف خود درآورد، غزه در محاصره اسرائیل و مصر بوده است. محاصره ۱۴ ساله تاثیر مخربی بر سیستم بهداشت و درمان غزه داشته و آن را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

غزه با کمبود حداقل ۴۰ درصدی در لیست داروهای ضروری روبه‌رو است. مقامات غزه در ماه دسامبر هشدار دادند که با کمبود کیت‌های آزمایش کرونا و اکسیژن مواجه هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان