پلوسی مسئول ضعف امنیتی در جریان یورش به کنگره است

«بسیاری از پرسش‌های مهم درباره مسئولیت پلوسی در قبال امنیت ساختمان کنگره بی‌پاسخ مانده است»

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اکثریت حزب دموکرات -  MANDEL NGAN / AFP

چهار نماینده جمهوری‌خواه کنگره که حامی تلاش‌های ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات بودند در نامه‌ای به نانسی پلوسی گفته‌اند بخشی از قصور در برقراری امنیت حین شورش مرگبار ششم ژانویه در ساختمان کنگره ایالات متحده متوجه رییس مجلس بوده است. در این شورش طرفداران ترامپ به دفتر پلوسی حمله و آنجا را غارت کردند.

در پی حمایت پلوسی از طرح نصب مغناطیس‌سنج در ساختمان کنگره، جیم جوردن، دوین نیونز، رادنی دیویس و جیمز کامر در نامه‌ای او را به رهبری یک «بازی سیاسی» متهم کردند و از او خواستند به سؤالشان درباره «مسئولیت پلوسی در برقراری امنیت ساختمان کنگره» پاسخ دهد. آنان از او بابت «تمرکز اغراق‌آمیز بر نگرانی‌های ساختگی در مورد امنیت داخلی» انتقاد کردند.

این چهار نفر روز دوشنبه نوشتند «پنج هفته از حمله به ساختمان کنگره می‌گذرد، و بسیاری از پرسش‌های مهم درباره مسئولیت شما در قبال امنیت این ساختمان هم‌چنان بی‌پاسخ مانده است.»

این نمایندگان گفته‌اند پلوسی رییس مجلس در رد درخواست‌های رییس پلیس سابق ساختمان کنگره استیو ساند برای گرفتن کمک از نیروهای گارد ملی آمریکا دست داشته است. با این حال گروهبان سابق پل ایروینگ گفته با پلوسی در این مورد صحبت نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ساند در مصاحبه با واشینگتن پست گفت پیش از حمله و در جریان آن، مقامات امنیتی درخواست‌های کمک وی را شش بار رد کردند یا با تأخیر پاسخ دادند. به گفته آقای ساند گروهبان‌های مجلس و سنا و نیز وزارت دفاع به درخواست‌هایش پاسخ منفی دادند.

درو همیل رییس دفتر پلوسی رییس مجلس در بیانیه‌ای منتشر شده در نشریه فوربس گفت «واضح است» که نامه این نمایندگان کنگره «تلاشی متعصابه برای مقصر جلوه دادن رییس مجلس است» برای لاپوشانی نقش خود در حمایت از مدعیات نادرست رییس جمهور سابق مبنی بر تقلب در انتخابات که باعث حمله به کنگره شد.

آقای همیل گفت «واضح است که این نمایندگان کنگره دارند تلاش می‌کنند دونالد ترامپ را از زیر بار مسئولیت حمله به ساختمان کنگره نجات دهند. منتظریم این اعضای بلندپایه کنگره همین سؤال‌ها را از رهبر سابق اکثریت سنا میچ مکانل نیز بپرسند.»

نه این چهار عضو کنگره و نه همتایانشان در سنا چنین سؤال‌هایی را از رهبر جمهوری‌خواهان سنا نکرده‌اند.

اندی بیگز از نمایندگان کنگره از جمله جمهوری‌خواهانی است که با بانیان کارزار «رأی ما را پس بدهید» ارتباطاتی دارد، کارزاری که موجب تحریک شورش شش ژانویه بود. وی خانم پلوسی را به «فرافکنی در پاسخ به این سؤالات به جا» درباره امنیت ساختمان کنگره متهم کرد.

خانم پلوسی روز دوشنبه اعلام کرد قصد دارد کارگروه مستقلی تشکیل دهد تا «درباره حقایق و علت‌های» حمله به ساختمان کنگره و «اغتشاش در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» در جلسه مشترک کنگره «تحقیق کند و گزارش بدهد»، جلسه‌ای که برای تأیید نتایج انتخابات در روز ششم ژانویه در کنگره برگزار شده بود.

© The Independent