وکیل استیضاح ترامپ می‌گوید شورش کنگره «هیچ ارتباطی» به موکلش ندارد

دیوید شوئن استفاده از استیضاح را به عنوان یک سلاح سیاسی نکوهش کرد

حمله تعدادی از هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه- Samuel Corum/Getty Images/AFP

یکی از وکلای مدافع دونالد ترامپ در دادگاه استیضاح پیش رو، گفته است که شورش در ساختمان کنگره آمریکا «هیچ ارتباطی» با موکل او ندارد. 

به دنبال نتیجه ۲۳۲ در مقابل ۱۹۷ رای به نفع پیشنهادی که رییس‌جمهور سابق را به دلیل نقشش در وقایع ششم ژانویه در کنگره، به «تحریک شورش» متهم کرد، دونالد ترامپ ماه گذشته برای دومین بار در مجلس نمایندگان استیضاح شد.  

فرمانده کل قوای سابق آمریکا در آن روز در راهپیمایی «نجات آمریکا» در واشینگتن سخن گفت و از طرفدارانش خواست تا در اعتراض به تصویب نتایج انتخابات ماه نوامبر اعتراض کنند. آقای ترامپ که معتقد بود در انتخابات تقلب شده است و توهم «تقلب گسترده» مانع پیروزی او شده و ریاست جمهوری را از او دزدیده است، هیچ‌یک از این موارد را اثبات نکرد و در این روند، در ۵۹ مورد از ۶۰ مورد شکوائیه دادگاه شکست خورد.  

آقای ترامپ روز ششم ژانویه به جمعیت گفت: «قرار است تا به ساختمان کنگره برویم، می‌خواهیم سناتورها و نمایندگان شجاع خود را در مجلس نمایندگان تشویق کنیم، ولی احتمالا برخی از آن‌ها را چندان تشویق نخواهیم کرد. زیرا شما نمی‌توانید کشور ما را با ضعف پس بگیرید. باید قدرت نشان دهید و باید قوی باشید.»  

گروهی از هواداران خشمگین او، که حامیان گروه‌های نئونازی، «پراود بویز» و «کیوانان» نیز در میانشان بودند، با عبور از سد ماموران امنیتی و پلیس، به ساختمان کنگره هجوم بردند و با پرچم کنفدراسیون در سالن‌های ساختمان گردش کردند. آن‌ها وارد دفاتر کارمندان شدند و خرابکاری و غارت دفاتر کار را به شکل زنده در رسانه‌های اجتماعی به نمایش گذاشتند، در حالی که قانونگذاران پشت درهای بسته و از ترس جان خود، پنهان شده بودند. در این بی‌قانونی پنج نفر جان باختند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس‌جمهور ترامپ دو هفته بعد و با سوگند ریاست جمهوری جو بایدن به عنوان جانشین او، دفتر ریاست جمهوری را ترک کرد و از آن زمان جمهوری‌خواهان خواستار توقف استیضاح آقای ترامپ شده‌اند تا از ایجاد تنش‌های ملی بیشتر جلوگیری شود و هم‌زمان دموکرات‌ها اصرار دارند که رییس‌جمهور سابق باید در مورد بی‌قانونی که برای اولین بار پس از سال ۱۸۱۴ قلب دولت آمریکا را به لرزه درآورد، پاسخگو باشد.  

اما دیوید شوئن، یکی از وکلای نماینده آقای ترامپ، روز دوشنبه در برنامه‌ شان هنیتی در شبکه خبری فاکس، مسئولیت موکل خود را در مورد وقایع فوق انکار کرد و به طرح اریک سوالول، مدیر استیضاح حزب دموکرات برای نمایش تصاویر هجوم در کنگره، اعتراض کرد. این در حالی است که بسیاری از مهاجمان به ساختمان کنگره لباس و کلاه ترامپ داشتند و پرچم‌هایی را با نام او حمل می‌کردند.  

آقای شوئن درباره آقای ترامپ گفت: «او همواره خشونت را محکوم کرده است. متن سخنرانی او را بخوانید. این متن خواستار صلح است.»  

او گفت: «این واقعه هیچ ارتباطی با رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ ندارد و کشور لازم نیست که فقط ویدیوهای شورش‌ها و ناآرامی‌ها را تماشا کند. ما الان به شفا نیاز داریم. ما باید به جلو حرکت کنیم. 

این کار باعث می‌شود که کشور از هم بپاشد، آن هم در زمانی که اصلا دنبال چنین چیزی نیستیم.»  

سنا در تاریخ ۲۶ ژانویه با نتیجه آرای ۵۵ به ۴۵ به استیضاح رای داد، رای‌گیری که در آن تنها پنج جمهوری‌خواه در کنار مخالفان قرار گرفتند، نشانی محکم از این که این اقدام از حمایت کافی برای محکومیت برخوردار نیست و برای پرهیز از تبرئه دوم آقای ترامپ، دو سوم از اعضای مجلس سنا باید به گناهکاری او رای بدهند.  

آقای شوئن در مصاحبه با آقای هنیتی «استفاده از استیضاح را به عنوان یک سلاح سیاسی» نکوهش کرد و درباره «غرض‌ورزی و تعصب مشهود» سناتورهایی که قبل از دیدن و بررسی شواهد تصمیمشان را گرفته‌اند، انتقاد کرد.  

او گفت: «می‌توانید تصور کنید که یک شهروند آمریکایی مورد محاکمه قرار گیرد که در آن قاضی و هیات منصفه از قبل علنا اعلام کرده‌اند که متهم باید در این پرونده محکوم شود؟»  

او گفت: «این دموکراسی را زیر پا می‌گذارد. چطور می‌توانید یک محاکمه عادلانه داشته باشید؟ سناتور (چاک) شومر وعده دادرسی کامل و منصفانه را داده است. چنین چیزی غیرممکن است وقتی که می‌دانید آنان متعصبانه عمل خواهند کرد.» 

آقای شوئن در نکوهش «عجله برای قضاوت» ادعا کرد که دموکرات‌ها «از روز اولی که او انتخاب شد» مترصد گیر انداختن آقای ترامپ بوده‌اند و گفت که هدف از «دستور کار» استیضاح، ممانعت از نامزدی دوباره او برای انتخابات سال ۲۰۲۴ است.  

او با بزرگ‌نمایی یک میلیونی در شمار آرای حامیان آقای ترامپ، گفت: «آیا می‌توانید سیلی نواختن به صورت ۷۵ میلیون نفر یا بیشتر رای‌دهندگانی را تصور کنید که به دونالد ترامپ رای داده‌اند؟»  

آقای شوئن، وکیل مقیم آتلانتا در ایالت جورجیا است، ایالتی که به کانون فرضیه‌های بی‌اساس توطئه رییس‌جمهور سابق درباره شکست در انتخابات بدل شد. او سابقا از جفری اپستین، ثروتمند کودک‌آزار، دوست سابق و همسایه آقای ترامپ در پالم‌بیچ دفاع کرده بود. اپستین در اوت ۲۰۱۹ در سلول زندان شهر نیویورک خودکشی کرد.  

در دفاع از رئیس‌جمهور غیر از آقای شوئن، بروس کستور نیز شرکت دارد که بیش از همه به عنوان وکیل دادگستری پنسیلوانیا شهرت دارد که خودداری‌اش از تعقیب بیل کازبی، کمدین بدنام بر کسی پوشیده نیست.  

آقای ترامپ آخر هفته گذشته، پنج تن از اعضای تیم دفاعی خود را از دست داد و وکلای دادگستری باچ بوئرز، دبورا باربیر، جاش هوارد، جانی گسر و گرگ هریس، همگی با تاخیر تیم دادرسی را ترک کردند.  

© The Independent

بیشتر از جهان