آغاز به کار اتحادیه جوامع یهودیان خلیج فارس با مشارکت شش کشور عربی

این اتحادیه جوامع یهودی عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان و قطر را گرد هم می‌آورد

جشن حنوکای یهودیان در هتلی در دبی، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰-KARIM SAHIB / AFP

نخستین سازمان مشترک جوامع یهودی شش کشور در خلیج فارس اعلام موجودیت کرد. اتحادیه جوامع یهودیان خلیج فارس (AGJC) با مشارکت جوامع یهودی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، قطر، کویت و بحرین و به رهبری خاخام الی عبادی و ریاست ابراهیم داوود نونو، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

این اتحادیه یک دادگاه به نام «بث‌ دین» خواهد داشت که در موارد اختلافات شخصی و مدنی حکمیت را بر عهده خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر تشکیل این اتحادیه پس از آن اعلام می‌شود که امارات متحده عربی و بحرین بر اساس پیمان ابراهیم، در مسیر عادی‌سازی کامل روابط خود با اسرائیل گام برداشتند. پاییز گذشته و در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، پیمان ابراهیم نخست بین امارات و اسرائیل و سپس بحرین امضاء شد. پس از آن سودان و مراکش نیز روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند.

خاخام عبادی که متولد بیروت است در این زمینه در توییتر نوشت: «مفتخرم که اعلام کنم انجمن جوامع یهودیان خلیج (فارس) کار خود را آغاز کرده است. افتخار می‌‌کنم که به عنوان خاخام خدمتگزار آن باشم.»

او به تایمز اسرائیل گفت: «فکر کردیم حالا که آینده در شش ماه اخیر تغییر کرده و منطقه آغوش خود را به روی جامعه یهود باز کرده، گرد هم بیاییم تا زیرساخت‌های لازم برای خدمات‌رسانی به جامعه یهودیان در منطقه را فراهم کنیم.»

تا پیش از امضاء پیمان ابراهیم، بسیاری از ناظران بین‌المللی و حتی مقامات دولت‌های اسبق آمریکا، عادی‌سازی روابط کشور یهودی اسرائیل با کشورهای مسلمان عرب را ناممکن می‌دانستند. از نگاه آنها بهبود روابط این کشورها با یکدیگر تنها در صورت حل مساله فلسطین ممکن بود.

به گزارش تایمز اسرائیل، اتحادیه جوامع یهودیان خلیج فارس به  همه یهودیان اشکنازی و سفاردی خدمات می‌دهد.

بیشتر از جهان