گلنتاین، روزی برای بزرگداشت دوستی‌های زنانه

بعضی از زنان هر سال روز ۱۳فوریه را به‌عنوان «روز گلنتاین» جشن می‌گیرند و این روز برایشان از ولنتاین مهم‌تر است

روز گلنتاین در سال‌های اخیر پرطرفدارتر شده است و زنان بیشتری از این فرصت برای بزرگداشت استحکام دوستی‌های زنانه استفاده می‌کنند- Susan STUMME / AFP

برخی با جشن گرفتن ۱۴ فوریه به‌عنوان روز ولنتاین ذوق می‌کنند و از پیش آماده می‌شوند تا نیمه دیگر خود را با هدایایی شیرین و خوشمزه، غرق در ابراز عشق کنند؛ اما برای بعضی دیگر جشن گرفتن در روز ۱۳ فوریه هرسال به‌عنوان روز «گلنتاین» هیجان‌انگیزتر است و اولویت دارد.

روز گلنتاین همان طور که از نامش پیدا است، روز جشن گرفتن دوستی‌های زنانه است. این واژه پس از پخش یکی از قسمت‌های مجموعه کمدی تلویزیونی آمریکایی «بوستان‌ها و تفریحات» (Parks and Recreation) در سال ۲۰۱۰ باب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لزلی ناپ، که نقش او را امی پولر بازی می‌کرد، در مهمانی سالانه‌ای که به‌مناسبت این روز برای دوستانش برگزار کرد، معنی آن را توضیح داد. ناپ در قسمت شانزدهم از فصل دوم این مجموعه می‌گوید: «روز گلنتاین چیست؟ بهترین روز سال است. هر سال ۱۳ فوریه من و زنانی که دوست من‌اند، شوهرها و دوست‌پسرها را در خانه می‌گذاریم و یک دورهمی به صرف صبحانه‌ برگزار می‌کنیم. خانم‌ها برای خانم‌های دیگر جشن می‌گیرند.»

روز گلنتاین در سال‌های اخیر پرطرفدارتر شده است و هر سال زنان بیشتری اعم از مجرد و غیرمجرد، از این فرصت برای بزرگداشت استحکام دوستی‌های زنانه استفاده می‌کنند.

به مناسبت این روز، رویدادهای بسیاری در بریتانیا برگزار می‌شوند. مانند دورهمی صبحانه-ناهار دوستان صمیمی که برنامک‌های دوست‌یابی Revolution و Bumble BFF در روز ۱۷ فوریه در گلاسگو ترتیب داده‌اند و پخش فیلم‌های «قانوناَ بلوند» و «دختران بدجنس» در سالن‌های گروه سینماهای اِوری‌من در سراسر بریتانیا.

«یکی از بهترین دوستانم مهمانی روز گلنتاین برای همه دوستان خانم خود برگزار کرد و من خیلی خوشحالم و حس می‌کنم زنِ سرسختی هستم.»  (توییتر کریستین-اس‌ان‌اس، ۱۰ فوریه ۲۰۱۹)

برخی نیز با برگزاری این روز مخالفت کرده‌ و گفته‌اند که باید به پیوندهای میان زنان، در تمام طول سال، ارج نهاد. پورنا بل، روزنامه‌نگار، در توییتی نوشته است: «شاید نظرم خیلی به مذاق عموم خوش نیاید، ولی از روز گلنتاین هم به اندازه ولنتاین بدم می‌آید. برای بزرگداشت دوستی‌های زنانه‌ نیازی به یک روز خاص ندارم. برای من تاکسی‌ گرفتن‌های نیمه‌شب، وقتی هنگام گریه دستمال کاغذی به دست دوستم می‌دهم و وقتی در خیابان از ته دل می‌خندیم، روز گلنتاین است.»

نظرسنجی سال ۲۰۱۷ موسسه یوگاو نشان داد بیشتر بریتانیایی‌ها اصلا از روز ولنتاین خوششان نمی‌آید. فقط چهار درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که از این جشن خیلی خوششان می‌آید و ۸۷ درصد گفته‌اند این رویداد سالانه، بیش از حد تجاری شده است.

همه‌چیز درباره منشا غیرعاشقانه روز ولنتاین را اینجا بخوانید.

© The Independent

بیشتر از زندگی