آداب و رسوم روز عشاق در گوشه و کنار دنیا

در ژاپن در روز عشاق فقط زنان برای مردان هدیه می‌خرند

سنت نوشتن کارت در روز عشاق احتمالا از فرانسه می‌آيد-Dimitar DILKOFF / AFP

روز جمعه ۱۴ فوریه، آن دسته از مردم که روز عشاق (Valentine’s Day) را گرامی می‌دارند یکدیگر را غرق در عشق می‌سازند و به هم کادو و کارت یادگاری هدیه می‌دهند.

گرچه به طرز گسترده‌ای رایج است که افراد در روز عشاق یکدیگر چیزهایی مانند یک جعبه شکلات یا کارتی مزین به پیامی عاشقانه هدیه بدهند، اما سنت‌های این روز در گوشه و کنار دنیا متفاوت است.

از برزیل تا ژاپن، در ادامه به برخی از آداب و آیین‌های رایجی می‌پردازیم که برای گرامیداشت روز عشاق مرسوم است.

برزیل

در برزیل، روز عشاق ۱۴ فوریه نیست.

به جای آن، برزیلی‌ها تعطیلات دیگری را در ماه ژوئن جشن می‌گیرند که دیا دوس نامورادوس (Dia dos Namorados) نام دارد.

دیا دوس نامورادوس که یعنی «روز عشاق» روز ۱۲ ژوئن جشن گرفته می‌شود و به گفته شرکت گردشگری برزیلین اکسپرینس (Brazilian Experience) این روز عمدا انتخاب شده است تا مصادف باشد با شب روز قدیس آنتونی (Saint Anthony’s Day).

به گزارش این شرکت، در برزیل مردم اعتقاد دارند که قدیس آنتونی «برای زوج‌های جوان، ازدواجی کامیاب به ارمغان می‌آورد.»

این شرکت می‌افزاید: «دلیل آن که روز عشاق در برزیل مانند سایر دنیا در فوریه جشن گرفته نمی‌شود، این است که این روز معمولا در هفته کارناوال قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌ها در این کشور است.»

فرانسه

گرچه سنت نوشتن کارت یادگاری برای روز عشاق سنتی است که به شدت در بین افراد سراسر دنیا رایج است، به گزارش سایت منابع مسافرتی لاست این فرانس، (Lost in France) ریشه این سنت احتمالا به قرن پانزدهم در فرانسه بازمی‌گردد.

این شرکت می‌گوید، اولین کارت ثبت شده در تاریخ به مناسبت روز عشاق از جانب دوک فرانسوی اورلئان فرستاده شده بود که وقتی در سال ۱۴۱۵ در برج لندن زندانی شده بود، نامه‌هایی با اشعار عاشقانه برای همسرش در فرانسه می‌فرستاد.

همچنین، پیش‌تر روز عشاق دیگری در فرانسه وجود داشته است که «اون لوتری د امور» (une loterie d’amour) نام داشته است و اکنون توسط دولت این کشور ممنوع شده است. 

این سنت که به معنی «قرعه کشی برای عشق» است، به گزارش لاست این فرانس، شامل «افراد مجردی از هر سن و سال می‌شد که به خانه‌هایی که در مقابل یکدیگر قرار داشتند وارد می‌شدند و از پنجره اسم فردی را داد می‌زدند، تا بالاخره به یکدیگر بربخورند.»

به گزارش این سایت: «مردانی که دیگر علاقه‌ای به شریک عاطفی خود ندارند، آن‌ها را ترک می‌کنند و زنان تازه مجرد شده، آتشی کوچک ساخته و با آداب و رسومی خاص، عکس‌های مردی که آنان را رها کرده است می‌سوزانند و به او فحش و ناسزا می‌گویند.»

فیلیپین

در سال‌های اخیر در فیلیپین به طرز روزافزونی باب شده است تا ازدواج‌های همزمان متعددی در روز عشاق برگزار شود.

این سنت سالانه برای کمک به زوج‌هایی انجام می‌گیرد که نامزد شده‌اند، ولی بدون آن حمایت‌ها، خود از امکانات مالی برای برگزاری مراسم ازدواج برخوردار نیستند.

در فوریه سال ۲۰۱۶، ۳۵۰ زوج در یکی از این مراسم‌های مدنی که در زمین بسکتبالی در شهری مانیل، پایتخت فیلیپین، برگزار شد، با یکدیگر ازدواج کردند. 

به گزارش آژانس ای‌اف‌ای (Agencia EFE)، اداره ثبت احوال شهر حدود ۱۴ هزار و ۴۸۲ پوند برای مراسم ازدواج این زوج‌ها هزینه کرد.

جویی کابریسا، مدیر اداره ثبت احوال مانیل، گفت: «بسیاری از این افراد اینجا آمده‌اند تا رابطه خود را رسمی کنند، ولی حتی پول کافی برای پرداخت مخارج یک کلیسا را هم ندارند تا در آن ازدواج کنند.»

چین

به گزارش شرکت گردشگری چاینا هایلایتس (China Highlights) در چین جشنواره کیشی (Qixi Festival) که همچنین با نام جشنواره دو هفتمین (Double Seventh Festival) معروف است، به عنوان نسخه بومی روز عشاق در غرب تلقی می‌شود.

امسال این جشنواره در روز سه‌شنبه، ۲۵ اوت جشن گرفته خواهد شد که هفتمین روز از هفتمین ماه تقویم قمری چینی است.

این شرکت گردشگری گفت: «جشنواره دو هفتمین، عاشقانه‌ترین مراسم در آداب و رسوم چینی است و با جهانی شدن چین، این روز با نام «روز عشاق چینی» نیز شناخته می‌شود. اخیرا مردم به جای آن که سنت‌های قدیمی را انجام دهند، معمولا با دادن گل، شکلات و دیگر هدایا به معشوق خود، روز عشاق چینی را جشن می‌گیرند.»

این شرکت افزود امروزه در میان نسل جوان‌تر، روز عشاق غربی محبوب‌تر از جشنواره کیشی است.

فنلاند

گرچه روز عشاق معمولا روز جشن گرفتن رابطه‌های عاشقانه است، ماجرا در فنلاند از این قرار نیست.

در ۱۴ فوریه مردم فنلاند روز دوستی و رابطه‌های افلاطونی خود را جشن می‌گیرند. 

شرکت «دیس ایز فنلاند» (ThisisFinland) می‌گوید: «در روز عشاق، فنلاند بهترین جا برای افرادی است که می‌خواهند دوستی‌های معمولی خود را گرامی بدارند. در زبان فنلاندی، روز عشاق ystävänpäivä نام دارد که عینا یعنی روز دوستان، و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، برای گرامی داشتن دوستی‌ها جشن گرفته می‌شود. این روز در فنلاند روز اظهار علنی دوستی‌ها است.»

به گزارش سایت این شرکت، این روز به طور رسمی در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی در تقویم فنلاند گنجانده شد و به طور غیررسمی، از دهه ۱۹۸۰ میلادی جشن گرفته می‌شد.

ژاپن

در ژاپن رسم است که روز عشاق فقط زنان برای مردان هدیه بخرند و آن هدیه، معمولا شکلات است.

این وضعیت دقیقا یک ماه بعد در ۱۴ مارس برعکس می‌شود و این بار مردان وظیفه خرید هدیه را برای زنان دارند. آن روز، به عنوان «روز سفید» شناخته می‌شود.

شرکت لایو ژاپن (Live Japan) گفت: «نکته دیگری که باید درباره روز عشاق در چین اشاره کرد، این است که زنان فقط برای مردانی که عاشقشان هستند شکلات نمی‌خرند، بلکه برای تمام مردان خانواده و حتی همکاران مرد خود نیز شکلات می‌گیرند. با این وجود، تمام آن شکلات‌ها یکسان نیست و نوع شکلات هدیه شده، حاکی از میزان علاقه و نوع رابطه است.»

کلمبیا

شبیه سایر ملت‌های سراسر دنیا، کلمبیا نیز عشق و عاشقی را در روزی غیر از ۱۴ فوریه جشن می‌گیرد.

به گفته سایت مسافرتی مدلین گورو (Medellin Guru)، «دیا د امور ی امیستاد» (Dia de Amor y Amistad) که یعنی «روز عشق و دوستی» در این کشور در سومین شنبه ماه سپتامبر جشن گرفته می‌شود.

در سایر کشورهای امریکای لاتین، از جمله مکزیک، پورتوریکو و کاستاریکا، روز «دیا د امور ی امیستاد» در همان روز عشاق جشن گرفته می‌شود.

به گزارش نشریه بوگوتا پست (The Bogota Post) در کلمبیا  به روز «دیا د امور ی امیستاد» به عنوان ترکیبی میان روز عشاق و روز جهانی دوستی دیده می‌شود.»

این نشریه توضیح می‌دهد: «این کشور در سال ۱۹۶۹ تصمیم گرفت که روز عشاق را از ماه فوریه به سپتامبر منتقل کند تا دیگر در فصل تحصیل و مدرسه نباشد. همچنین، فروش شکلات و گل در آن موقع از سال بیشتر است.»

کره جنوبی

شبیه ژاپن، در کره جنوبی هم در روز عشاق فقط زنان به مردان شکلات هدیه می‌دهند و مردان نیز کاری مشابه را یک ماه بعدتر انجام خواهند داد.

همچنین، سنت دیگری در پیوند با روز عشاق در کره جنوبی برگزار می‌شود که «روز مشکی» نام دارد.

سازمان آموزشی جامعه آسیا (Asia Society) توضیح داد که «روز مشکی» که در ۱۴ آوریل، دقیقا دو ماه بعد از روز عشاق، جشن گرفته می‌شود، روز گرامیداشت افراد مجرد است.

این سازمان اظهار داشت: «ظاهرا افراد مجردی که نه در روز عشاق هدیه‌ای گرفته‌اند و نه در روز سفید، در روز ۱۴ آوریل که به عنوان روز مشکی شناخته می‌شود، دور هم جمع می‌شوند تا با دوستان مجرد دیگرشان رشته فرنگی مشکی (Jjajyangmyeon ) بخورند. شاید بزرگ‌ترین تفاوت آشکار میان این روز با دو روز اصلی عشاق و روز سفید، این باشد که در مقایسه با آن دو، هیچ تبلیغات خاصی برای روز مشکی وجود ندارد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی