آرم تجاری طراحی لباس «سونیا رایکیل» تعطیل شد

آنیس تروبلی: «این رخداد مثل مرگ دوباره اوست. پایان یک دوره است»

شوی پاییز/زمستانی سونیا رایکیل در پاریس، مارس ۲۰۱۸- BERTRAND GUAY / AFP

پس از آن‌که برند مد اشرافی سونیا رایکیل نتوانست خریداری برای محصولات خود پیدا کند، منحل شد.

این برند که سال ۱۹۶۸ توسط سونیا رایکیل ایجاد شد، به خاطر لباس‌های بافت خاص آن و تبدیل شدنش به نماد جنبش‌های اعتراضی پاریس در دهه ۱۹۶۰، در سطح جهانی مشهور شد.

روز پنجشنبه، یک دادگاه تجاری در پاریس، آخرین پیشنهاد برای خرید این شرکت را که از سوی شرکت خانوادگی لوی داده شده بود، رد کرد.

خبرگزاری فرانس ۲۴ گزارش داد که ۱۳۱ کارمند این شرکت شغل‌شان را از دست خواهند داد.

خبر انحلال این برند در حالی منتشر می‌شود که در سال ۲۰۱۶، طراح آن پس از ۱۵ سال مبارزه با بیماری پارکینسون در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

آنیس تروبلی، طراح مد فرانسوی و پایه‌گذار برند آنیس بی، به خبرگزاری فرانس پرس گفت که «این رخداد مثل مرگ دوباره اوست. این پایان یک دوره است. دیور و سن لورن نیز دیگر خیلی گران و اشرافی هستند و جذابیت پاریسی سابق را ندارند».

طبق گزارش‌ها، برند سونیا رایکیل شش فروشگاه خود در فرانسه و موناکو را تعطیل خواهد کرد و مالکیت معنوی و آرشیو آن فروخته خواهد شد.

در سال ۲۰۱۲، برند «فرست هریتج» این شرکت را خرید و آن را دوباره راه‌اندازی کرد، اما ضرر مالی آن همچنان ادامه یافت.

در ماه مارس، ژولی دو لیبران، طراح ارشد سونیا رایکیل، از آن شرکت رفت. یک ماه پس از آن، این شرکت در فرانسه درخواست حفاظت از ورشکستگی کرد و مجبور شد فروشگاه‌هایش را در نیویورک و لندن ببندد.

رایکیل، در طول چهار دهه فعالیت خود، به خاطر طراحی لباس راحتی شیک و بلوز معروف به «پسر فقیر» شناخته شد. دو بازیگر سینما، آدری هپبورن و بریژیت باردو، با پوشیدن این بلوز آن را به شهرت رساندند. این بلوز نوعی بافت بدن‌نما با طرح کبریتی و آستین‌های برجسته دارد. رایکیل اولین بوتیک خود را در ماه مه ۱۹۶۸ در منطقه ریو دروات پاریس باز کرد. در همان ماه دانشجویان به خیابان‌ها ریختند تا علیه سرمایه‌داری، مصرف‌گرایی و نظم کهن، تظاهرات کنند.

این فمینیست پیشگام، یکی از صدها زنی بود که اعلامیه ۳۴۳ را امضا کردند. این اعلامیه که توسط سیمون دوبووار نوشته شده بود، در سال ۱۹۷۱ منتشر شد و توسط ۳۴۳ زن که سابقه سقط جنین داشتند، به امضا رسیده بود. در آن زمان سقط جنین در فرانسه غیرقانونی بود و امضاکنندگان با اعتراض خود خواستار قانونی کردن آن شده بودند.

سال گذشته، شهرداری پاریس اعلام کرد که خیابانی را واقع در وسط بلوار بزرگ منطقه ریو دروات، به اسم رایکیل نامگذاری کرده است.

این خیابان در جایی واقع شده است که گفته می‌شود این طراح قبلا فروشگاه میوه و سبزی داشته است. این اولین بار بود که در پایتخت فرانسه خیابانی به اسم یک طراح مد نامگذاری می‌شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی