نامه اعتراضی احمدی‌نژاد به روحانی: چرا مانع تجمع هواداران من شدید؟

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، فعالیت‌های رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد افزایش یافته است

محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به روحانی نسبت به محدودیت‌های اعمال شده علیه وی در مراسم ٢٢ بهمن اعتراض کرد - عکس از مشرق

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کنونی، ضمن انتقاد از محدودیت‌های اعمال شده در برگزاری مراسم ٢٢ بهمن از سوی وزارت کشور علیه او و هوادارانش و بدون اشاره به حوزه وظایف رهبر جمهوری اسلامی، مسئولیت سرکوب آبان ٩٨ را برعهده دولت روحانی دانست.

ظاهرا این نامه به‌دلیل جلوگیری از تجمع هواداران او در نزدیکی منزلش نوشته شده است.

محمود احمدی‌نژاد نوشته است عده‌ای از طرفداران اوبه صورت خودجوش و بدون نظر وی می‌خواستند تجمعی برگزار کنند، اما «ماموران امنیتی کل میدان ۷۲ نارمک را بستند.»

به نوشته او، ماموران تجمع‌کنندگان را کتک زده‌اند، به‌گونه‌ای که«شدت برخورد به حدی بود که برخی از جانبازان حاضر در پشت موانع دچار مشکل تنفسی شدند.»

انتقاد از حسن روحانی برای جلوگیری از تجمع هواداران محمود احمدی‌نژاد در حالی صورت گرفته که سردادن شعار «مرگ بر روحانی» در جریان راهپیمایی‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به موضوعی جنجالی در ایران بدل شده است.

محمود احمدی‌نژاد در این نامه که متنش را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، خطاب به حسن روحانی نوشته است: «اگر امکانات و منابعی که در اختیار دولت و نهادها است در خدمت ملّت به کار گرفته شود و اگر همین جدّیتی که برای متهم کردن و سرکوب مردم در مقاطع مختلف از جمله آبان ۹۸ و سپس تلاش برای توجیه اقدامات خلاف به کار می‌رود، در تدبیر عالمانه و اداره بهتر و مردمی‌تر کشور و حل مشکلات به کار رود، آیا وضع کشور چنین است که مقامات رسمی جسارت حضور در بین مردم را نداشته باشند؟»

وی در ادامه با اشاره به فساد گسترده در میان مسئولان جمهوری اسلامی، نوشته است اگر این امکانات کشور و وقت مدیران که برای محدودکردن مردم هزینه می‌شود، صرف مقابله با متجاوزین به بیت‌المال، جلوگیری از مفاسد، مقابله با زیاده‌طلبی دشمنان ملّت و خدمت به مردم شود، با شرایط بهتری مواجه خواهیم بود.

منتقدان محمود احمدی‌نژاد می‌گویند فساد در میان دولتمردان در دولت او به حد نصابی تازه رسید.

احمدی‌نژاد در بخشی دیگری از نامه‌اش به حسن روحانی، با استناد به قانون اساسی جمهوری اسلامی مدعی شده که بر آزادی در متن قانون اساسی تأکید شده و اصحاب قدرت حق ندارند جلو آن را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری از بازداشت و دستگیری دگراندیشان و منتقدان جمهوری اسلامی و سرکوب معترضان انتقاد نکرده بود.

وی پیش‌تر نیز در نامه‌ دیگری به حسن روحانی در مورد مسائل منطقه‌ای، به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران توصیه کرده بود تا جلو جنگی جدید را بگیرد. وی در آن نامه نیز بدون اشاره به مسئولیت علی خامنه‌ای در سیاست خارجی و حوزه قدرت رئیس‌جمهوری نوشته بود: «از جنابعالی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که همه مساعی خود را در این جهت مبذول فرمایید. بدون تردید ملت‌های منطقه سپاسگزار مسئولانی خواهند شد که با هوشمندی و احساس مسئولیت مانع از بروز خسارات غیرقابل‌جبران مادی و معنوی به مردم می‌شوند.»

برخی از ناظران معتقدند که نامه‌های اخیر احمدی‌نژاد و موضع‌گیری‌های اخیر او در راستای حضور مجدد در عرصه سیاسی کشور و با هدف زمینه‌سازی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده صورت می‌گیرد.

پیش‌تر، ایندیپندنت فارسی اطلاعاتی را به دست آورد که تأیید می‌کرد او ماه گذشته به‌طور مخفیانه و غیررسانه‌ای با مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی ایران، دیدار و با او برای حضور در انتخابات آینده رایزنی کرده است.

یک منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت مجتبی خامنه‌ای نه‌تنها از دیدگاه‌های محمود احمدی‌نژاد، بلکه از نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری هم استقبال کرده است و «فقط از دکتر خواسته‌اند در صورت پیروزی در انتخابات، افرادی را که محکومیت قضایی دارند در دولت بعدی به کار نگیرند.»