۳۰ کشور جهان از طالبان خواستند به میز مذاکره بازگردد

سه هفته است که مذاکره‌کنندگان طالبان از میز مذاکره پا پس کشیده‌اند

مذاکرات صلح قطر بین دولت افغانستان و طالبان به بن‌بست خورده است -KARIM JAAFAR / AFP

نمایندگان بیش از ۳۰ کشور جهان از گروه طالبان خواسته‌اند که به میز مذاکره با دولت افغانستان در دوحه قطر بازگردد.

سفیران و دیپلمات‌های کشورهای مختلف جهان از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا در نشستی با حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان در کابل، گفته‌اند که تنها راه پایان جنگ افغانستان،‌ گفت‌وگوی صلح است و از مذاکره‌کنندگان طالبان خواسته‌اند مذاکرات خود با نمایندگان نظام جمهوریت را ازسربگیرد.

دور دوم مذاکرات صلح افغانستان بین دو طرف درگیر جنگ در چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه شروع شد، اما اندکی پس از آن و در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن،‌ رئیس جمهوری آمریکا، گروه طالبان از روند مذاکرات دلسرد شد و سرانجام میز مذاکره را ترک کرد.

هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان از همان زمان تاکنون آماده مذاکره با طالبان در قطر است، اما نمایندگان طالبان به جای انجام گفت‌وگو به کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و ترکمنستان سفر کرده و بر براندازی نظام کنونی افغانستان و ایجاد امارت اسلامی تاکید کرده‌اند.

حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، در نشست خبری بعد از گفت‌و‌گو با سفیران خارجی در کابل گفت: «همه همکاران بین‌المللی ما امروز یک‌بار دیگر تأکید کردند که طالبان باید مجدداً به روند گفت‌وگوهای صلح بروند و گفت‌وگوها را از سر آغاز کنند و اگر خواسته باشند که جامعه جهانی باور داشته باشد به روند صلح باید تعهداتشان را در موافق‌نامه دوحه عملی کنند.»

او پیشنهاد داد که جامعه جهانی باید ساختارهای حقوقی بین‌المللی برای وادار کردن طالبان به عملی‌شدن توافق‌نامه آمریکا که بر مبنی آن این مذاکرات صلح انجام می‌شود را نیز بازنگری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، عبدالله عبدالله،‌ رئیس شورای عالی مصالحه ملی از موضع‌ تازه طالبان انتقاد کرده ‌‌است. او افزود: «در همین موقع طالبان موقف بسیار سرسختانه گرفته‌ و کمک نمی‌کند به پیشرفت کار و آن این است که بندی‌ها رها شوند، خارجی‌ها خارج شوند، نام رهبرانشان از لیست هم خارج شود و بعد یکی دو شرط دیگر هم دارند تا اینکه آتش‌بس کنند.»

آقای عبدالله که سرگرم توسعه شورای عالی مصالحه ملی است، در مراسم ایجاد کمیسیون احزاب سیاسی این شورا ابراز امیدواری کرد که این پافشاری طالبان زودگذر باشد و میز مذاکره دوباره پررونق شود.

شورای عالی مصالحه ملی مدیریت مذاکرات صلح با طالبان را پیش خواهد برد و دارای کمیسیون‌های مختلفی است تا اقشار گوناگون جامعه از روند گفت‌وگو با طالبان آگاه باشند و در تصمیم‌گیری نهایی برای ترسیم نقشه‌راه سیاسی آینده سهم داشته باشند. با وجود بن‌بست جاری در مذاکرات صلح، رشد این شورا نشان می‌دهد که دست‌کم طرف دولت افغانستان به راه‌حل مسالمت‌آمیز از طریق گفت‌وگو با طالبان معتقد است.

اما در همین حال، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستانن یک بار دیگر به نیت طالبان در پایبندی به تعهداتشان تردید کرد و گفت دیگر هیچ زندانی این گروه کورکورانه آزاد نخواهد شد.

او گفت:«ما آماده‌ایم تا مورد به مورد ثابت کنیم از ۵۵۰۰ زندانی طالب که برای صلح آزاد ساخته‌ایم به‌گونه‌ای در افزایش خشونت‌ها و قتل‌های مردم دخیل هستند. این اعتماد کورکورانه و بی‌ساز و کار بود، هرگز دوباره چنین نخواهیم کرد.»

بیش از هفت هزار زندانی دیگر طالبان همچنان در قید دولت افغانستان است و آزادی آنها از خواسته‌های اصلی این گروه برای پیشبرد مذاکرات صلح است. اما دولت افغانستان خواهان آتش‌بس دایم و جامع شده است.