قطر از رایزنی با ایران و آمریکا برای احیای برجام خبر داد

وزیر خارجه قطر می‌گوید با پیگیری فرایندی دیپلماتیک برای بازگشت به توافق هسته‌ای، به‌دنبال تنش‌زدایی است

محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تلفنی صحبت کرده است- Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی،‌ وزیر خارجه قطر،‌ می‌گوید کشورش در تلاش است تا با حمایت از بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و رایزنی با جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در این زمینه، تنش‌ها را در منطقه کاهش دهد.

خبرگزاری دولتی قطر، قنا، روز چهارشنبه ۲۲ بهمن‌ماه به نقل از وزیر خارجه آن کشور، اعلام کرد: «دولت قطر با پیگیری فرایندی سیاسی و دیپلماتیک برای بازگشت به توافق هسته‌ای، به‌دنبال تنش‌زدایی است.»

این سخنان محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی در گزارش‌های مربوط به دو تماس تلفنی جداگانه با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، مطرح شده است. هر دو تماس تلفنی همین هفته انجام شده است.  

وزیر خارجه قطر گفته است که با توجه به پیوند استراتژیک کشورش با هر دو طرف، رایزنی‌های قطر با هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در جریان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطر پیش‌تر خواستار گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عربی نیز شده بود. این کشور همچنین سعی کرده بود با توجه به نزدیکی روابطش با جمهوری اسلامی ایران، در مذاکرات مربوط به آزادی نفتکش توقیف‌شده کره جنوبی در ایران، میانجی‌گری کند، که البته ایران نپذیرفته و اعلام کرد بود: «میانجی‌گری سیاسی در مورد مسائل فنی مورد قبول ما نیست.» 

پس از خروج دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ و بازگشت بسیاری از تحریم‌های ایران، جمهوری اسلامی نیز اجرای تعهدهای خود در این توافق را به‌طور گام‌به‌گام کنار گذاشته و میزان غنی‌سازی اورانیوم را تاحد نگران‌کننده‌ای افزایش داده است.

با انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا، امیدهایی برای احیای دوباره برجام ایجاد شد؛ اما چالش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا با اختلاف بر سر این‌که چه کسی باید گام نخست را برای بازگشت به برجام بردارد، به نوعی دور باطل و بن‌بست انجامیده است.  

علی‌ خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید شرط قطعی تهران برای بازگشت به تعهدهای خود در توافق برجام، «لغو همه تحریم‌ها» است و در آن سو، جو بایدن نیز گفته است تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران لغو نخواهد شد.