سفر عراقچی به دوحه پس از گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و قطر

ظریف روز گذشته گفته بود مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی به عهده آمریکا خواهد بود

عباس عراقچی روز چهارشنبه با مقام های ارشد قطری دیدار کرد- عکس از تسنیم

یک روز پس از گفت‌وگوی وزیران امور خارجه ایران و قطر، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در راس هیاتی به دوحه رفت و با مقام‌های ارشد آن کشور درباره آخرین تحولات منطقه و تهدیدهای موجود گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی روز چهارشنبه در دوحه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و خالد العطیه معاون نخست وزیر و وزیر دفاع آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر پس از آن انجام شد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری خود درباره مسائل عمده منطقه‌ای و لزوم همکاری کشورهای منطقه در تامین امنیت و ثبات آن داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظریف با تاکید بر لزوم مشارکت همه کشورهای منطقه در «تأمین ثبات و امنیت فراگیر به دور از دخالت بیگانگان و اجتناب از هرگونه تنش،» گفت مسئولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی به عهده آمریکا خواهد بود.

قطر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس است که از چند سال پیش به دلیل نزدیکی برخی سیاست‌هایش با جمهوری اسلامی مورد غضب عربستان سعودی و برخی متحدان آن در منطقه قرار گرفت و به نحوی بایکوت شد.

اخیرا گزارش‌هایی از تلاش برای میانجیگری بین ریاض و دوحه و تمایل طرفین برای حل و فصل اختلافات منتشر شده و در جدیدترین مورد، پادشاه سعودی از امیر قطر برای شرکت در نشست سران شورا دعوت کرده است.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس قرار است پنجم ژانویه (شانزدهم دی) در ریاض برگزار شود.

پس از حمله به کنسولگری عربستان در مشهد در دی ۱۳۹۴، ریاض کلیه روابط خود را با تهران قطع کرد. به دنبال این تصمیم، بحرین نیز روابط خود را با ایران قطع کرد و امارات متحده عربی هم سطح روابط را کاهش داد.