روسیه از ایران خواست «خویشتن‌داری» کند

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که «ما منطق اقدامات آنها را درک می‌کنیم» اما خویشتن‌داری لازم است

سرگئی ریابکوف به خبرگزاری دولتی ریانوستی روسیه گفت که اقدامات تهران نشانه «عزم برای عدم تحمل شرایط فعلی» است - Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

روسیه روز پنجشنبه (۲۳ بهمن) از ایران خواست تا درباره توسعه برنامه هسته‌ایش خویشتن‌داری کند. این درخواست پس از آن صورت گرفت که تهران در راستای نقض محدودیت‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی، شروع به تولید اورانیوم فلزی کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، به خبرگزاری دولتی ریانوستی گفت: «ما منطق اقدامات آنها و دلایل تحریک ایران را درک می‌کنیم. با وجود این، لازم است خویشتنداری و رویکردی مسئولانه نشان داده شود.»

به گزارش فرانس پرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین روز چهارشنبه اعلام کرد که تولید ۳.۶ گرم فلز اورانیوم را در کارخانه‌ای در ایران تأیید کرده است.

توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ توسط ایالات متحده، چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس انجام شد، شامل ۱۵سال ممنوعیت «تولید یا دستیابی به فلزات پلوتونیوم یا اورانیوم یا آلیاژهای آنها» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران ماه گذشته گفت در حال تحقیق درباره تولید فلز اورانیوم است. این اقدامی حساس به شمار می‌رود زیرا فلز اورانیوم می‌تواند در ساخت سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود.

ریابکوف گفت که این اقدام ایران «عزم تهران برای عدم تحمل شرایط فعلی» را پس از هشدار در مورد اتمام زمان دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای بازگشت به توافق نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌های فلج کننده اقتصادی را برای تهران اعمال کرد.

بایدن، جانشین ترامپ در تلاش است تا توافق را احیا کند، اما به نظر می‌رسد دو طرف درمورد اینکه چه کسی اولین اقدام را انجام ‌دهد با یکدیگر اختلاف دارند.