حجم ویروس کرونا در جهان به اندازه یک قوطی نوشابه است

کیت ییتس، استاد علوم ریاضی دانشگاه بت، تعداد ذرات ویروس کرونای جهان در هر لحظه را حدود دو کوینتیلیون تخمین زده است

این محاسبه نشان می‌دهد که مقدار اندکی از ویروس کرونا چگونه می‌‌تواند شمار زیادی از مردم را بیمار کند - pixabay

کل ویروس‌های کرونای جهان را می‌توان درون یک قوطی نوشابه ۳۳۰ میلی‌لیتری جا داد، تازه، مقداری جای خالی هم باقی می‌ماند.

این نتیجه محاسبات ریاضی‌دانی است که از او خواسته بودند تعداد کل ویروس‌های کرونای در گردش جهان را محاسبه کند.

دکتر کیت ییتس، استاد علوم ریاضی دانشگاه بت، تعداد ذرات ویروس سارس-کوو- ۲ جهان در هر لحظه را حدود دو کوینتیلیون یا دو میلیارد میلیارد تخمین زده است. این محاسبه نشان می‌دهد که مقدار اندکی از ویروس کرونا چگونه می‌‌تواند شمار زیادی از مردم را بیمار کند.

فقط  در بریتانیا نتیجه آزمایش کرونای ۱۲ هزار ۳۶۴ نفر در ۹ فوریه مثبت شد و شمار کل مبتلایان از آغاز همه‌گیری در این کشور به ۴ میلیون نفر نزدیک شد. در ضمن طبق آمار دولت بریتانیا، حدود هزار و ۵۲ نفر در بازه ۲۸ روز بعد از مثبت شدن آزمایش جان باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر ییتس می‌گوید: «شگفت‌آور است که این همه گرفتاری، اختلال، سختی و مرگ در سال گذشته فقط از معادل  چند جرعه نوشابه ناشی شده باشد؛ نوشابه‌ای که البته قطعاً بدترین نوشیدنی تاریخ به شمار می‌آید.»

دکتر ییتس می‌گوید در این محاسبه، متوسط قطر هر ویروس سارس- کوو- ۲ را حدود ۱۰۰ نانومتر یا ۱۰۰ میلیاردم متر درنظر گرفته است و حجم ویروس کروی را براین اساس حساب کرده است.

دکتر ییتس می‌افزاید:«حتی با احتساب پروتئین‌های شاخکی ویروس کرونا و با توجه به اینکه ذرات کروی وقتی کنار هم قرار می‌گیرند فضاهای خالی بین‌شان ایجاد می‌شود، کل حجم ویروس‌های کرونای جهان از حجم یک قوطی نوشابه ۳۳۰ میلی‌لیتری کمتر است.»

از آغاز همه‌گیری، یعنی از اول سال گذشته تا کنون، دست کم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان جان باخته‌اند و حدود ۱۰۷ میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. اجرای طرح‌های دریافت واکسن در بعضی کشورها آغاز شده است.

در بریتانیا بیش از ۱۲ میلیون نفر اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. مسئولان امیدوارند با اجرای طرح واکسیناسیون، قرنطینه سراسری در این کشور پایان یابد.

© The Independent

بیشتر از علوم