عربستان سعودی: کشورهای منطقه بخشی از مذاکره هسته‌ای با ایران باشند

ملک سلمان، حمله‌های حوثی‌ها را محکوم و از تعهد آمریکا به امنیت عربستان استقبال کرد

دولت عربستان سعودی می‌گوید کشورهای منطقه باید بخشی از هرگونه مذاکره بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران باشند و جامعه بین‌المللی باید با «تجاوز» تهران مقابله کند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در بیانیه‌ای که در پایان نشست کابینه منتشر شد، حمله‌های حوثی‌ها را محکوم و از تعهد آمریکا به امنیت عربستان استقبال کرد. 

در این بیانیه که خبرگزاری دولتی عربستان سعودی منتشر کرده، آمده است: «کابینه درخواست این پادشاهی از جامعه بین‌المللی برای عمل به مسئولیت خود علیه تجاوزگری رژیم ایران-شامل تهدید امنیت و ثبات کشورهای عربی، مداخله در امور داخلی آنها و حمایت از گروه‌های مسلح را تکرار می‌کند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «کشورهایی که بیشترین آسیب را از تهدید‌های ایران دیده‌اند باید بخشی از مذاکرات بین‌المللی بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران و رفتار تهدیدآمیز آن در قبال امنیت منطقه باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود که عربستان باید در مذاکرات مربوط به ایران مشارکت داشته باشد. اسرائیل و شمار دیگری از کشورها که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی را تهدیدی برای خود می‌دانند، درخواست مشابهی دارند.

بدون تردید یکی از مهمترین عوامل شکست برجام، حذف کشورهای منطقه از روند مذاکرات و حل نشدن باقی‌ماندن نگرانی‌های امنیتی آنها به ویژه در ارتباط با برنامه‌های موشکی ایران بود.

دولت اوباما امیدوار بود پس از یک توافق صرفا هسته‌ای با ایران به دنبال موضوعات دیگر از جمله مسائل منطقه‌ای و برنامه‌های موشکی برود، اما تهران از مذاکره در این زمینه خودداری کرد.

اکنون با تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن دوباره دمکرات‌ها، بار دیگر زمزمه توافق‌های جداگانه با ایران مطرح می‌شود. به این معنی که آمریکا و ایران نخست به برجام بازگردند و توافق دیگری در مورد موضوعات منطقه‌ای انجام شود.

دولت جو بایدن می‌گوید در حال رایزنی و هماهنگی با متحدان و شرکای خود است. اما تجربه برجام کشورهای منطقه را بر آن داشته که بر حضور در روند مذاکرات با ایران تاکید کنند.