آمریکا: اظهارات وزیر اطلاعات ایران در مورد سلاح هسته‌ای «بسیار نگران‌کننده» است

علوی: اگر ایران را به سمت تولید سلاح ‌هسته‌ای «هل بدهند»، تقصیر آنهاست

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - OLIVIER DOULIERY / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات اخیر وزیر اطلاعات ایران درباره احتمال رفتن جمهوری اسلامی به سمت تولید سلاح ‌هسته‌ای در صورت ادامه فشار را «بسیار نگران‌کننده» خواند و گفت، مشخص نیست این اظهارنظر شخصی او است یا خیر، با این حال ما آن را مورد توجه قرار می‌دهیم.

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران شامگاه دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که «با وجود صلح‌‌‌آمیز بودن صنعت هسته‌ای ایران و فتوای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای»، اگر ایران را به سمت تولید سلاح ‌هسته‌ای «هل بدهند»، تقصیر آنهایی است که هل داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در واشنگتن در پاسخ به پرسشی در همین زمینه گفت، «مشخص نیست محمود علوی از جانب کسی سخن گفته یا از جانب خودش، با این حال ما آن را مورد توجه قرار دادیم. (این اظهارات) بسیار نگران‌کننده هستند.»

وی اضافه کرد، «همانطور که روز گذشته نیز یادآوری کردم، ایران بر اساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) موظف است که هرگز، هرگز، هرگز -- این محدودیتی دائمی است --  تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد. این محدودیت در برجام نیز بار دیگر مورد تاکید مجدد قرار گرفته است.»

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ ایران و احیای آن است، اما آن را مشروط به بازگشت تهران به تعهدات خود و پیروی  کامل از مفاد برجام کرده است. ایران می‌گوید آمریکا از برجام خارج شده و اکنون باید با بازگشت به آن و لغو تحریم‌ها گام اول را بردارد.

بیشتر از