هشدار ژنرال ارشد بریتانیایی؛ تهدید ایران آزمون خاورمیانه بایدن است

«ایران به عنوان بخشی از تاکتیک‌های مذاکره، جنگ‌های نیابتی انجام می‌دهد»

ژنرال سر جان لوریمر در مصاحبه آخر خود قبل از ترک ارتش انگلیس، به نشنال گفت که ایران موشک بالستیک و پهپادهای خود را تقویت می‌کند - Reuters

بلندپایه‌ترین ژنرال بریتانیایی و مشاور عالی نظامی دولت انگلستان پیش‌بینی کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با آزمایش بزرگ سیاست خارجی در خاورمیانه روبه رو خواهد شد و ایران بزرگترین چالش خواهد بود.

ژنرال سر جان لوریمر گفت که در این شرایط امری ضروری است که ایالات متحده از درخواست تهران سرپیچی کند و به نقش خود در حفظ نیروها، به ویژه برای کنترل داعش که در حال احیاست ادامه دهد.

او در مصاحبه آخر خود قبل از ترک ارتش انگلیس، به نشنال گفت که ایران موشک بالستیک و پهپادهای خود را تقویت می‌کند، برنامه هسته‌ای خود را تسریع می‌کند. او تاکید کرد ایران به عنوان بخشی از تاکتیک‌های مذاکره، جنگ‌های نیابتی انجام می‌دهد.

او افزود: «ایران در تلاش است تا موقعیت خود را قبل از هرگونه بحث و گفت‌وگو تقویت كند تا بتوانند از موضع قدرت مذاكره كنند. فعالیت‌های بی ثبات کننده آنها در سراسر منطقه بخشی از این سیاست است.»

هنوز مشخص نیست كه چگونه دولت جدید آمریكا می‌خواهد چه تصمیمی درباره نیروهای خود را در سراسر جهان از جمله دو هزار و ۵۰۰ نیروی باقیمانده در عراق بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری آمریکا در اولین مصاحبه تلویزیونی‌اش پس از ورود به کاخ سفید، با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت که تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران را لغو نخواهد کرد.

از سوی دیگر، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، به صراحت گفت: «در صورتی که آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، ‌ایران هم به تعهداتش در برجام بازمی‌گردد.»