سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران قدم اول را بردارد

هر تصمیمی در مورد برجام با مشورت میان آمریکا و هم‌پیمانان‌ اروپایی و منطقه‌ای این کشور گرفته خواهد شد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا- REUTERS/Kevin Lamarque/Pool

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که اگر ایران به طور کامل به تعهدات خود که در توافقنامه هسته‌ای (برجام) قید شده است برگردد، ایالات متحده هم فشار اقتصادی بر تهران را کاهش خواهد داد.

آقای پرایس در نشستی خبری، در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا اظهارات روز یکشنبه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، بن‌بستی در سیاست دولت کنونی آمریکا در بازگشت به برجام ایجاد کرده، گفت که به اظهارات مقامات ایرانی پاسخ نخواهد داد. «ما بن بستی نمی بینیم. پیشنهادی که رئیس جمهور بایدن از زمانی که نامزد ریاست جمهوری بود داده، بسیار روشن است. اگر ایران پای‌بندی کامل خود به تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای را از سر بگیرد، ما وارد مذاکره خواهیم شد.»

او اضافه کرد که در چنین مذاکراتی، تاکید بر «تقویت شروط برجام بر اساس مسائل هسته‌ای» خواهد بود و پس از آن مذاکراتی در زمینه‌های دیگر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت‌ خارجه آمریکا مکررا تاکید کرد که هر تصمیمی در مورد برجام با مشورت میان آمریکا و هم‌پیمانان‌ اروپایی و منطقه‌ای این کشور انجام خواهد شد.

«[وزیر خارجه آمریکا، آنتونی] بلینکن با سه قدرت اروپایی مشورت کرده و همچنین با دیگر اعضای گروه ۱+۵ و کشورهای دیگر ذینفع مذاکره خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگاری از آقای پرایس در باره اظهارات آقای خامنه‌ای پرسید. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «ما به جای جواب به ایران، با متحدان و همکاران منطقه‌ای خود و نیز با کنگره رایزنی می‌کنیم تا موضع‌مان یکسان باشد.»

آیا ایران با طرح کنار کشیدن خود از پروتکل الحاقی برای آمریکا ضرب‌الاجلی تعیین کرده؟ آقای پرایس گفت: «اگر ایران تا روز ۲۱ فوریه ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکند، این توافق را نقض کرده، همچنان که هم‌اکنون نیز در مواردی از آن تخلف کرده است. ما تاریخی تعیین نکرده ایم. منتظر ابراز تمایل ایران هستیم.»

او موضع آمریکا را این طور خلاصه کرد: «برای شروع، ایران باید تعهد کامل خود به برجام را از سر بگیرد. در آن صورت، آمریکا هم همین کار را خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در باره زندانیان دوتابعیتی در زندان‌های ایران گفت: «بالاترین اولویت ما بازگشت آمریکایی‌های زندانی در سراسر دنیاست، از جمله در ایران.»

او گفت که آمریکا نماینده ویژه ای دارد که روی مسئله کار می کند، اما «نمی خواهم جزئیاتی در باره مذاکرات پشت پرده بیان کنم.»