هشدار فرمانده سپاه به کشورهای عربی: در دوستی با اسرائیل افراط نکنید

حسین سلامی سیاست «فشار حداکثری» را شکست‌خورده خواند

حسین سلامی با تهدید کشورهای عربی منطقه، نسبت به نزدیکی آنها به اسرائیل هشدار داد - عکس از ایرنا

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به برقراری ارتباط دوستانه بین کشورهای عربی و اسرائیل، با لحنی تهدیدآمیز هشدار داد در این دوستی با صهیونیست‌ها افراط نکنید، این ازدواج نامبارکی است که هر دوی شما را در پرتگاه آتش قرار می‌دهد. مسلمانان چنین رفتارهایی را از حاکمانشان نمی‌پذیرند.

حسین سلامی که صبح امروز در آیین الحاق شناورهای رزمی به نیروی دریایی سپاه در بندرعباس حضور یافته بود، مدعی شد که آمریکا در اجرای سیاست «فشار حداکثری» شکست‌خورده است.
اشاره سلامی به پیمان ابراهیم است که بر اساس آن کشورهای بحرین و امارات متحده عربی رابطه خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند. از آن زمان تاکنون اسرائیل و این دو کشور روابط اقتصادی وسیعی را تدارک دیده‌اند. همچنین توافق‌نامه ابراهیم مقدمه‌ای شد تا برخی دیگر از کشورهای مسلمان مانند مراکش، سودان، بوتان، کوزوو و... نیز با اسرائیل رابطه دوستانه برقرار کنند.

فرمانده سپاه در سخنان امروزش سیاست فشار حداکثری را شکست‌خورده خواند و از دولت جدید آمریکا خواست این سیاست را دنبال نکند.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ سیاستی برای مجاب کردن ایران برای دستیابی به توافقی گسترده‌تر اجرا شد که به فشار حداکثری مشهور شد. مقام‌های جمهوری اسلامی پس از اجرای این سیاست در بیش از دو سال گذشته اعلام کردند که با آمریکا مذاکره نخواهند کرد.

جو بایدن، رییس‌جمهور جدید آمریکا در دوران کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که با سیاست فشار حداکثری مخالف است و به برجام باز خواهد گشت.

اجرای سیاست فشار حداکثری از زمان خروج ایالات متحده از برجام تا امروز، وضعیت اقتصادی ایران به شدت تضعیف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


اخیراً بلومبرگ در رابطه با تبعات سیاست فشار حداکثری نوشت که بزرگترین اثر فشار ترامپ، سقوط ارزش پول ملی ایران بوده که تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. تورم و افزایش قیمت سوخت میلیون‌ها نفر در ایران را به زیر خط فقر فرستاد. تلاش حکومت برای دستگیری و فشار قانونی بر صرافان تأثیر فشار را بدتر کرد و نتیجه معکوس داد. به‌طوری‌که بازارسیاه دلار شکل گرفت.

همچنین، با از دست رفتن ارزش ریال، ارزش سهام به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. شاخص اصلی بورس اوراق بهادار از ژانویه ۲۰۱۹، بیش از ۶۰۰ درصد رشد داشته است. زیرا بسیاری از مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود، به خرید سهام روی آوردند. این بازار با انتشار خبر احتمال کاهش تحریم‌ها، هم‌اکنون ارزش خود را ازدست‌داده است.