صندوق بین‌المللی پول درخواست وام پنج میلیارد دلاری ایران را بررسی می‌کند

صندوق قبلا زیر فشار دولت دونالد ترامپ، درخواست وام ایران را رد کرده بود

ایران از نخستین کشورهایی بود که برای مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا، از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام اضطراری کرد- REUTERS/Yuri Gripas/File Photo

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید درخواست وام پنج میلیارد دلاری از سوی ایران را که ماه مارس گذشته تسلیم شده، در دست بررسی دارد.

به گزارش نشریه فایننشال تریبون، به نقل از جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق ‌بین‌‌المللی پول، ایران این وام اضطراری را برای مقابله با ویروس کرونا و کاستن از تاثیر آن بر اقتصاد کشور درخواست کرده‌است.

در صورت تأیید، این نخستین وام صندوق بین‌المللی پول به ایران از سال ۱۳۴۱ به این سو خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر این گزارش، صندوق بین‌المللی پول ظاهرا زیر فشار دولت دونالد ترامپ، درخواست وام ایران را رد کرده بود، اما حالا این درخواست دوباره در دستور کار صندوق است.

ایالات متحده بزرگ‌ترین سهامدار این صندوق است و می‌تواند بر تصمیم‌های آن تاثیر بگذارد.

آقای آزور گفت ایران باید تضمین کند که این وام به مصرف حمایت از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماع خواهد رسید.

ایران از نخستین کشورهایی بود که برای مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا، از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام اضطراری کرد.

روز سی‌ام مهر ماه، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، در نشست روسای بانک مرکزی کشورهای عضو گروه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) با اشاره به درخواست ایران برای دریافت منابع اضطراری از صندوق بین المللی پول به منظور مقابله با ویروس کرونا گفت: «انتظار داریم که صندوق بین‌المللی پول به سرعت و بدون هیچ گونه تبعیض و تأثیرپذیری از لابی‌گری‌های سیاسی و یا فشارهای دیگر کشورها از جمله ایالات متحده به این درخواست قانونی پاسخ دهد.»

بیشتر از اقتصاد