دیدار نمایندگان کره جنوبی با خدمه نفتکش توقیف‌شده در ایران

مذاکرات کره جنوبی با آمریکا برای آزادسازی بخشی از دارایی‌هایی مسدودشده ایران درحال نهایی‌شدن است

شرکت مالک نفتکش می‌گوید هرچند تهران اعلام کرد خدمه را آزاد می‌کند، هنوز هیچ چیز قطعی نیست- Handout / South Korean Foreign Ministry / AFP

مقام‌های سفارت کره‌جنوبی در ایران، یک ماه پس از توقیف نفتکش آن کشور، برای نخستین‌بار موفق به ملاقات خدمه کشتی شدند. با وجود این‌که ایران دو روز پیش اعلام کرد خدمه این نفتکش را آزاد خواهد کرد، آن‌ها هنوز آزاد نشده‌اند و در کشتی‌ به‌سر می‌برند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی‌ماه، کشتی ام‌تی هنکوک چمی را به‌دلیل آنچه ایجاد آلودگی نفتی در دریا اعلام شد، در نزدیکی تنگه هرمز توقیف و خدمه آن را که شامل ۲۰ ملوان از کشورهای کره جنوبی (۵ نفر)، اندونزی (۱۱ نفر)، ویتنام (۲ نفر) و میانمار (۲ نفر) بود، دستگیر کرد.

پس از گذشت یک ماه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌، اعلام کرد که در یک «اقدام بشردوستانه»، به خدمه نفتکش توقیف‌شده اجازه خروج از کشور داده شده است، اما کشتی و ناخدای آن همچنان برای بررسی قضایی پرونده تخلف در ایران می‌مانند.  

پیش‌تر بعضی گزارش‌ها در رسانه‌های کره جنوبی از پیچیده‌شدن وضعیت درصورت رهاسازی خدمه بدون آزاد کردن کشتی خبر داده بودند، زیرا کشتی برای نگهداری به پرسنل حاضر در آن احتیاج دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه کره‌جنوبی روز پنجشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، اعلام کرد که تمام خدمه همچان در کشتی مانده‌اند و مقام‌های آن کشور روز چهارشنبه برای نخستین‌بار از زمان توقیف در یک ماه پیش، اجازه ملاقات با آن‌ها را پیدا کرده‌اند. 

کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت خارجه آن کشور درحال رایزنی با شرکت مالک نفتکش برای پیاده کردن خدمه و بازگرداندن آن‌هاست و «تمام تلاش خود را برای اطمینان از آزادی ناخدا و کشتی در اسرع وقت انجام خواهد داد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک نماینده شرکت «حمل‌و‌نقل دی‌ام» (DM Shipping)، مالک نفتکش کره‌ جنوبی هم می‌گوید باوجود آن‌که تهران اعلام کرده است خدمه را آزاد می‌کند، هیچ چیز قطعی نیست. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «مذاکرات برای بازگشت خدمه هنوز در جریان است و هنوز تصمیم ۱۰۰درصدی برای آزادی آن‌ها گرفته نشده است.»

همچنین خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، روز پنجشنبه به نقل از وزارت خارجه آن کشور، از دیدار دو ساعته مقام‌های سفارت کره جنوبی در ایران با خدمه کشتی توقیف‌شده در روز چهارشنبه ۱۵ بهمن خبر داد. 

این دیدار در کشتی توقیف‌شده در بندر شهید رجایی ایران انجام شد و مقام‌های کره جنوبی ضمن گفت‌وگو با خدمه کشتی درمورد وضعیتشان، وضعیت سلامتی و ایمنی آن‌ها را بررسی کردند.

نهایی‌شدن مذاکره با آمریکا برای آزادسازی بخشی از دارایی مسدودشده ایران 

توقیف کشتی کره جنوبی هم‌زمان بود با درخواست تهران از سئول برای آزادسازی میلیاردها دلار دارایی‌های ایران که به‌علت تحریم‌های آمریکا در آن کشور مسدود شده‌ است. 

هرچند که ایران همواره ارتباط توقیف این نفتکش با پول مسدودشده‌ در کره جنوبی را رد می‌کند، از روز نخست، گمانه‌زنی‌ها در این زمینه وجود داشت که همچنان هم ادامه دارد.

به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، ۷ میلیارد دلار پول ایران در سئول به‌علت تحریم‌های آمریکا مسدود شده است.

یونهاپ روز چهارشنبه۱۵ بهمن، در گزارشی به نقل از یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی از نهایی‌کردن مذاکرات کره جنوبی با آمریکا برای آزادسازی بخشی از پول‌های مسدودشده ایران در بانک‌های آن کشور و استفاده از آن پول برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد است خبر داد.

این مقام کره‌ جنوبی به یونهاپ گفت: «مساله تقریبا حل‌وفصل شده است. مذاکرات ما با آمریکا درباره پرداخت پول‌های معوقه به ایران خاتمه یافته است و تنها باید درباره مسائل خیلی فنی گفت‌وگو کنیم.»

در بخشی از این گزارش که یک روز پس از اعلام تصمیم ایران مبنی‌بر آزاد کردن خدمه نفتکش کره جنوبی منتشر شد، آمده بود که «به‌نظر می‌رسد پیشرفت در مذاکرات سئول و واشینگتن برای یافتن راه‌حلی جهت آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی بر تصمیم تهران درمورد آزادی خدمه نفتکش توقیف‌شده تاثیر داشته است.»