تهیه‌کنندگان فیلم مزاحمت خیابانی در مشهد به دادستانی احضار شدند

دادستانی می‌گوید، این گروه را «دعوت» کرده ‌است

یک زن جوان در مشهد با سه نوع ظاهر متفاوت در شهر حضور پیدا می‌کند و با هر سه پوشش مورد آزار و اذیت برخی از مردان رهگذر قرار می‌گیرد

روز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه، به دنبال انتشار ویدیویی از مزاحمت خیابانی برای یک زن جوان در مشهد، عوامل ساخت این ویدیو به دادسرای مشهد احضار شدند. این ویدیو که در قالب دوربین مخفی توسط چند جوان ساخته شده، نمونه بارز وجود حجم کثیری از خشونت‌های لفظی و جنسی در خیابان‌های ایران و نبود امنیت روانی برای زنان است.

جانشین معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با عنوان اینکه این افراد «صرفا» برای بررسی ابعاد موضوع «دعوت شده‌اند» گفت: «پس از نشر کلیپ یک دختر مشهدی در پارک ملت و واکنش‌هایی که در پی داشت، موضوع در دستور کار دادستانی قرار گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی حقدادی همچنین گفت که درخصوص معرفی و بیان معضلات فرهنگی و اجتماعی تهیه کنندگان این ویدئو نیاز به «یک سری راهنمایی و هدایت‌هایی» داشتند که با هماهنگی دستگاه‌های دیگر، به نهادهای متولی امر فرهنگی معرفی شدند تا در هنگام تهیه کلیپ‌ها، راهنمایی‌های لازم را کسب کنند.

در روز گذشته ویدئوی کوتاهی از یک دوربین مخفی در فضای مجازی پخش شد که در آن یک زن جوان در مشهد با سه نوع ظاهر متفاوت در شهر حضور پیدا می‌کند و با هر سه پوشش مورد آزار و اذیت برخی از مردان رهگذر قرار می‌گیرد. پوشش این دختر جوان پیراهن و شلوار گشادی است که مورد توجه بسیاری از مردان در خیابان قرار می‌گیرد.

این ویدیو در صفحه اینستاگرامی «استودیو ون» منتشر شد و ساعاتی بعد نیز حذف شد.

پخش این ویدئو واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت و بسیاری از بازدیدکنندگان این کلیپ کوتاه به نبود امنیت در جامعه برای زنان اشاره کردند. زنان بسیاری از تجربه‌های مشابه خود در این زمینه گفتند و آن را چهره عادی شده هر روزه زندگی خود در سطح شهر عنوان کرده کردند.

به گفته مهدی حقدادی، بررسی‌های صورت گرفته توسط دادستانی استان خراسان نشان داده که قصد این افراد صرفا بیان یک معضل اجتماعی بوده است و هیچ سوءنیتی هم نداشته‌اند.

پیشتر پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی در تحقیقی در خصوص «فضاهای عمومی و امنيت زنان در شهر مشهد» که در زمستان سال ۹۶ انجام داده ‌بود نوشت که کم بودن ميزان احساس امنيت اخلاقی در شهر مشهد نکته بسیار مهمی است. به گونه‌ای که نزديک به نيمی از ۱۰۰۰ زن بالای ۱۵ سال  شرکت‌کننده در این تحقیق اعلام کردند که در فضاهای عمومی شهر، احساس می کنند با آزار دیدن بر اثر تماس بدنی و یا احتمال ربوده شدن مواجه هستند.