اتهامات آنگ‌سان سوچی: واردات واکی‌تاکی و دست‌دادن در دوره کرونا

سوچی علاوه بر تخطی از قوانین صادرات و واردات، متهم شده است که با زیرپاگذاشتن مقررات وضعیت اضطراری کرونا در دیدارهایش با دیگران دست می‌داده است

آنگ سان سو چی-Thet Aung / AFP

طبق سندی که پلیس میانمار منتشر کرده است، آنگ سان سوچی رهبر میانمار از سوی ارتش این کشور به جرائم جزئی مربوط به واردات بدون مجوز واکی‌تاکی و دست دادن در هنگام شیوع بیماری کرونا، متهم شده است.

خانم سوچی روز دوشنبه و در کودتای نظامیان این کشور به همراه دیگر رهبران سیاسی حزب جاکم دستگیر شد. ارتش پیش‌تر گفته بود که این رویدادها مرتبط با شکایت‌های تقلب در انتخابات عمومی اخیر است.

در سندی که پلیس امروز منتشر کرده است آمده که خانم سوچی تا دو هفته دیگر به دلیل درجریان بودن اتهاماتش بازداشت می‌ماند.

اقدامات ارتش میانمار توسط جامعه بین‌المللی به طور گسترده‌ای محکوم شده است. سازمان ملل متحد این رویدادها را یک عقبگرد عمده برای پیشرفت دموکراسی در میانمار خوانده و کشورهای G7 از مقام‌های نظامی خواسته‌اند «قدرت را به دولت منتخب دموکراتیک برگردانند [و] همه کسانی را که به ناحق بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند.

در اسناد پلیس میانمار که روز چهارشنبه منتشر شد ادعا شده است که در بازرسی از محل سکونت خانم سوچی، افسران نظامی رادیوهای دستی (واکی تاکی) را پیدا کردند که به طور غیرقانونی وارد کشور شده و بدون اجازه از آنها استفاده می‌شد.

همچنین خانم سوچی علاوه بر تخطی از قوانین مربوط به دریافت مجوز برای صادرات و واردات اقلام الکترونیکی متهم شده است که با زیرپاگذاشتن مقررات وضعیت اضطراری کرونا در دیدارهایش با دیگران دست می‌داده است.

بر اساس سند پلیس، رئیس‌جمهور میانمار نیز که روز دوشنبه توسط ارتش دستگیر و از سمت خود برکنار شد به جرایمی مرتبط با قانون مدیریت بلایای طبیعی متهم خواهد شد.

کودتار میانمار پس از آن انجام شد که نظامیان موضوع تقلب در انتخابات را مطرح کرده و خواستار تحقیق درباره مخدوش بودن انتخابات عمومی ماه‌ نوامبر شدند. نتیجه این انتخابات به نفع آنگ سان سوچی بود. کمیسیون انتخابات اتهام تقلب را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت دسته‌جمعی مقامات حزب حاکم (ائتلاف حزب ملی برای دمکراسی) روز دوشنبه و ساعاتی قبل از آن انجام شد که پارلمان قصد داشت نخستین جلسه خود را پس از انتخابات ماه نوامبر ۲۰۲۰ برگزار کند.

اتحادیه ملی برای دمکراسی در این انتخابات که دومین انتخابات میانمار پس از پایان حکومت نظامیان در سال ۲۰۱۱ بود، ۸۳ درصد آرا را به دست آورد.

سخنگوی کاخ سفید در مورد گزارش‌هایی که از اقدام نظامیان برای تضعیف روند گذار دمکراتیک در میانمار مخابره می‌شود، ابراز نگرانی کرد. جن ساکی گفت: آمریکا مخالف هرگونه تلاش علیه گذار دمکراتیک است و علیه عاملان آن اقدام می‌کند.

کشورهای دیگر از جمله استرالیا نیز نسبت به بازداشت آنگ‌ سان سوچی ابراز نگرانی کرده و از ارتش میانمار خواسته‌اند او و دیگر رهبران حزب‌ حاکم را آزاد کنند.

بیشتر از جهان