ادعای پیروزی سوچی در انتخابات جنجالی میانمار

سران کشورهای همسایه میانمار به آنگ سان سوچی تبریک گفتند

حامیان سوچی با بالا بردن عکس‌هاش حمایت خود را نشان می‌دهند - SAI AUNG MAIN / AFP

با آن که نتایج انتخابات میانمار توسط گروه مخالف تحت حمایت نیروهای نظامی به چالش کشیده شده است، حزب مجمع ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی آشکارا اکثریت آرای انتخابات میانمار را از آن خود کرد.

رای‌گیری در روز یکشنبه انجام شد و بنا به نتایج رسمی، مجمع ملی برای دموکراسی برنده ۳۸۴ کرسی در مجلس شده است که به راحتی از مرز ۳۲۲ کرسی برای کسب اکثریت در پارلمان میانمار عبور می‌کند. نتیجه بعضی از کرسی‌ها هنوز اعلام نشده است که بدان معنی است که این حزب می‌تواند به رکورد ۳۹۰ کرسی خود در سال ۲۰۱۵ نیز دست یابد.

گروه اصلی مخالف که حزب اتحاد همبستگی و پیشرفت نام دارد و تحت حمایت نیروهای نظامی است، تنها برنده ۲۸ کرسی شد، و ۹ حزب قومی و محلی دیگر توانستند ۴۴ کرسی را از آن خود کنند. در نظام سیاسی میانمار که تازه در سال ۲۰۱۲ و پس از دهه‌ها حکومت نظامی، به صورت جزئی به سمت انتخابات آزاد قدم برداشته است، بخشی از کرسی‌های پارلمان هنوز برای اعضای نیروهای نظامی کنار گذاشته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، سخنگوی مجمع ملی برای دموکراسی گفت که پیروزی «گسترده» آنها حاکی از همراهی مردم با آنها است، اما همچنین اشاره داشت که باید «سخت کار کنند تا اتحادی ملی برای دولت تشکیل دهند.»

همسایگان میانمار، از جمله هند، هم اینک نیز پیروزی مجمع ملی برای دموکراسی را تبریک گفته‌اند. نارندرا مودی، نخست وزیر هند توییت کرد: «به آنگ سان سوچی و مجمع ملی برای دموکراسی برای پیروزی در انتخابات تبریک می‌گویم. برگزاری درست انتخابات و رای‌گیری، گام دیگری برای روند انتقال دموکراتیک در میانمار است. مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با شما و تقویت روابط و دوستی عمیق و دیرینه خود هستم.»

ناظران داخلی و بین‌المللی اظهار داشته‌اند که این انتخابات عمدتا روان و بدون مشکل انجام شده و تخلفات شدیدی رخ نداده است. این امر حاکی از محبوبیت رو به رشد خانم آنگ در وطن خود است، در حالی که شهرت او در خارج از کشور لکه‌دار شده است.

این برنده جایزه صلح نوبل که به عنوان بارقه امید برای دموکراسی در این کشور دیده می‌شد، وقتی اولین کابینه او منجر به خروج عمده اقلیت مسلمانان روهینگیا از آن کشور شد، از سوی همگان محکوم شد و همچنین با اتهامات نسل‌کشی از طرف دادگاه ببین‌المللی عدالت مواجه شده است.

منتقدان می‌گویند انتخابات روز یکشنبه به دلیل این واقعیت که بیش از یک میلیون نفر از مردم مناطق جنگ زده در کشور نتوانستند در آن شرکت کنند، به شدت خدشه‌دار شده است.

سازمان «صدای مترقی»، نهاد حامی حقوق مدنی در میانمار، گفت که پیروزی مجمع ملی برای دموکراسی حاکی از تمایل مردم این کشور برای فاصله گرفتن از حکومت نظامی است.

سازمان صدای مترقی توییت کرد: «پس از دهه‌ها حکومت نظامی، مردم میانمار، جز حامیان نیروهای نظامی، فارغ از هرگونه اختلاف نظری که خود با آنگ سان سوچی و مجمع ملی برای دموکراسی دارند، همه متفق‌القول هستند که به نیروهای نظامی و گروه‌های تحت حمایت آنها اجازه پیروزی ندهند که حاکی از تمایل شهروندان برای شکست نیروهای نظامی است.»

© The Independent