مجلس لایحه بودجه سال آینده را تصویب نکرد

معاون روحانی می‌گوید تبدیل «لایحه» دولت به «طرح» کمیسیون تلفیق، وجهی برای حضور رییس‌جمهوری در مجلس باقی نگذاشت

مجلس شورای اسلامی با لایحه بودجه مخالفت کرد - عکس از تسنیم

پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه ١۴٠٠ مخالفت کردند.

در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ١۴٠٠ در دستور کار قرار گرفت و پس از اظهار نظرهای نمایندگان موافق و مخالف، نهایتاً کلیات لایحه، با ۹۹ رأی موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر در مجلس، به تصویب مجلس نرسید.

بااین‌حال، الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مدعی شد که دولت به دنبال رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ است و این اتفاق عروسی دولت خواهد بود.

این موضوع با واکنش محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مواجه شد که برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ به صحن علنی مجلس رفته بود.

محمدباقر نوبخت خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «گزارش‌های خیلی سری و محرمانه خزانه هر هفته برای شما ارسال می‌شود. شهادت دهید که آیا تاکنون بیش از ۷۰ درصد بودجه عمرانی کشور تخصیص‌یافته است یا نه؟»

او افزود: «مگر گزارش‌های به‌کلی سری و محرمانه را نمی‎خوانید؟ مگر از درآمدهای نفتی خبر ندارید؟ چطور وابستگی بودجه به نفت را در کمیسیون تلفیق افزایش دادید؟»

در پاسخ به اظهارات نوبخت، محمدباقر قالیباف گفت:«آقای نوبخت در اظهارات خود به اسناد فوق سری درباره نفت اشاره کرد که فقط به دست رؤسای قوا می‌رسد. جهت اطلاع نمایندگان در بحث مربوط به نفت این را می‌گویم اگر ما می‌دانیم که صادرات نفتمان در فروش حداقلی است سؤال اینجاست که چطور دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را کرده است؟ آقای نوبخت هم تایید کرد که ما در صادرات نفت با سختی و مشکلات روبه‌رو هستیم، بحث درستی که همه در برابر آن تلاش‌هایی را انجام می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به مخالفت مجلس با لایحه بودجه سال آینده، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «به آیین‌نامه داخلی مجلس تسلط ندارم، اما تصور می‌کنم لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه بازخواهد گشت و آمادگی داریم گفتگوی زیادی در این زمینه به صورت فشرده و در زمان مشخص انجام دهیم تا بتوانیم با همفکری هم، بودجه مطلوب و بدون اشکال به تصویب مجلس برسد.»

سخنگوی دولت با دفاع از لایحه دولت گفت:« تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم زا نبودن بودجه، مدیریت منطقه‌ای مالیات، حمایت از معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی و عدم ایجاد رانت، اصول اساسی دولت در لایحه بودجه بود.»

علی ربیعی گفت:«در این روزها سیاسی‌ترین و بی‌ارتباط‌‌‌ترین عبارات و کلمات را در مورد اقتصاد و بودجه شنیدیم. از بحث کوبیدن بودجه به دیوار تا فروپاشی کشور از جمله عباراتی بود که شنیده شد. یکی از انتقادات این بود که وابستگی بودجه به نفت زیاد است و این باعث وابستگی به غرب می شود. انتقاد دیگر این بود که افزایش حجم بودجه تورم‌زا است. به ما گفتند درآمدهای واهی در بودجه پیشنهادی پیش‌بینی شده است. یا گفتند بودجه شرکت های دولتی فساد و رانت می‌آورد. عدم عدالت گرایی در بودجه هم از انتقادات دیگر به بودجه بوده است.

همچنین، برخی با انتقاد از حسن روحانی که برای دفاع از لایحه بودجه در مجلس حاضر نشد، دلیل رای نیاوردن لایحه را، این مسئله عنوان کردند.

در واکنش به این موضوع، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور در حساب کاربری توییتر خود نوشت :«حضور ⁧ رییس جمهور⁩ برای دفاع از کلیات ⁧ بودجه⁩ نه الزام آیین‌نامه‌ای دارد و نه پیش از این مرسوم بوده است... دفاع از بودجه‌ای که دیگر نشانی از «لایحه» دولت ندارد و بیشتر «طرحی» است از سوی کمیسیون تلفیق، وجهی برای حضور رییس‌جمهور باقی نگذاشته است.»

پیش‌تر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی عنوان کرده بود که بودجه حدود ۹۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت در بخش عمومی، دست‌کم ۵۰ درصد کسری خواهد داشت. در این گزارش اشاره شده است که این شیوه تدوین لایحه بودجه، «متمرکز بر افزایش هزینه‌های جاری و همچنین تکیه بر منابع غیرواقعی و غیرقابل تحقق بوده است.»

این نهاد به نمایندگان پیشنهاد داده بود که لایحه را برای اصلاح به دولت بازگردانند و تا زمان اصلاح آن از شیوه بودجه دهی دوماهه یا فصلی استفاده کنند.

بیشتر از اقتصاد