تاثیر مخرب جنگ تجاری ترامپ و برگزیت بر رشد اقتصاد جهانی

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید رشد اقتصاد جهانی کند خواهد شد

Jacques Witt / POOL / AFP

به گفته‌ صندوق بین‌المللی پول، امسال رشد اقتصادی جهان با ضعیف‌ترین آهنگ در طول یک دهه کند خواهد شد که به علت جنگ تجاری دونالد ترامپ با چین، بلاتکلیفی‌های خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا و تنش‌های جغرافیایی ‌سیاسی است.

صندوق بین‌المللی پول از ارقام آخرین پیش‌بینی‌های خود را که در اواسط مارس انجام گرفته بود کاهش داده است و اکنون برای سال ۲۰۱۹میلادی رشد ۳.۲درصد و برای سال ۲۰۲۰میلادی رشد ۳.۵درصد را پیش‌بینی کرده است.

اما طبق اعلام این سازمان در گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهان» که روز سه شنبه انتشار یافت خطر آن وجود دارد که حتی این پیش‌بینی‌های کاهش یافته نیز خیلی خوش‌بینانه باشد. در این گزارش هم‌چنین آمده است که بالا گرفتن تنش تجاری بین ایالات متحده و چین می‌تواند یک دلیل برای بدتر شدن احتمالی وضعیت رشد باشد.

ایالات متحده در ماه مه برای حدود ۲۰۰میلیارد دلار واردات از چین تعرفه وضع کرد و با ذکر نگرانی‌هایی که در مورد جاسوسی کردن پکن در امور شهروندان ایالات متحده با استفاده از تجهیزات هواوی وجود دارد انجام کسب‌وکار شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی را ممنوع کرد.

صندوق بین‌المللی پول گفت حل‌وفصل کردن تنش‌های تجاری و رفع بلاتکلیفی‌های پیمان‌های تجاری و از جمله بین بریتانیا و اتحادیه‌ی اروپا «نیاز مبرمی» است.

در گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهان» آمده است که «به طور اخص کشورها نباید برای آن که  در تجارت دو جانبه به موازنه دست یابند یا برای  فشار آوردن به دیگران برای آن که اصلاحات انجام دهند به جای مذاکره به وضع کردن تعرفه متوسل شوند.»

«جیتا گوپینات» اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول نیز در نشستی رسانه‌ای براین نکته تأکید کرد و گفت: همکاری جهانی از نیازهای مبرم است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های خود برای بریتانیا را هم به‌روز کرد. قبلاً برای امسال بریتانیا رشد ۱.۲درصد پیش‌بینی کرده بود ولی اکنون آن را به ۱.۳درصد افزایش داده است و برای سال ۲۰۱۰نیز همان ۱.۴درصد قبلی را پیش‌بینی کرده است.

البته فرض مبنای این پیش‌بینی هم خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپای به صورتی سامان‌مند و در طی یک دوره‌ی گذار است.این پیش‌بینی‌ها قبل از آن بود که «بوریس جانسون» نخست وزیر جدید بریتانیا بشود و خطر خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا افزایش یابد. آقای جانسون اعلام کرده است که بریتانیا را در ماه اکتبر از اتحادیه‌ی اروپا بیرون می‌برد خواه بدون توافق  خواه با توافق.

چشم‌اندازی که صندوق بین‌المللی برای اقتصاد جهان ترسیم کرده است تقریباً با پیش‌بینی‌های مؤسسه‌ی ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی بریتانیا(نایسر ) هم‌خوانی دارد که روز دوشنبه انتشار یافت. این مؤسسه برای امسال رشد حدود ۳.۲۵درصد و برای سال آینده رشد را پیش‌بینی کرده است که از رشد ۳.۶درصد سال ۲۰۱۸کم‌تر هستند.

اما «نایسر» در مورد چشم‌انداز بریتانیا خوش‌بین‌تر از صندوق بین‌المللی پول است و به شرط آن که بریتانیا بدون توافق از اتحادیه‌ی اروپا خارج نشود برای سال ۲۰۱۹رشد ۱.۲درصد و برای سال ۲۰۲۰رشد ۱.۲درصد را پیش‌بینی کرده است. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد