تأخیر پرواز ماهان با انفجار نزدیک سفارت اسرائیل مرتبط بود؟ 

ایرباس هواپیمایی ماهان به ‌دلیل «هشدار امنیتی درپی تهدید به بمب‌گذاری» با هشت ساعت تأخیر مواجه شد

هواپیمایی ماهان با هواپیماهای ایرباس خود، هر هفته چهار پرواز رفت‌‌وبرگشت میان تهران و دهلی دارد - عکس از صدا و سیما

یک هواپیمای مسافربری ماهان که قرار بود بامداد شنبه ۱۱ بهمن‌ماه از دهلی نو به تهران پرواز کند، به‌دلیل آنچه که «تهدید به بمب‌گذاری» اعلام شد، پس از بازرسی امنیتی مجدد مسافران، بارهای آن‌ها و خود هواپیما، با بیش از هشت ساعت تأخیر پرواز کرد. 

چند ساعت پیش از آن، در ساعت ۵ بعدازظهر روز جمعه، یک بمب دست‌ساز در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو منفجر شده بود که البته کشته و زخمی برجای نگذاشت و صدمه‌ای به ساختمان سفارت وارد نکرد؛ اما روز یکشنبه هند اعلام کرد که موضوع برای این کشور بسیار جدی است و نهادهای امنیتی هندی که درمورد این انفجار تحقیق می‌کنند، از وجود شواهد معتبر و کافی درمورد نقش جمهوری اسلامی ایران در این انفجار خبر دادند. 

به گزارش روزنامه‌ هندوستان‌تایمز، این ایرباس هواپیمایی ماهان که قرار بود ۱۲:۵۵ بامداد شنبه ۱۱ بهمن‌ماه از فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی دهلی نو به‌سمت فرودگاه خمینی تهران پرواز کند، به‌دلیل «هشدار امنیتی درپی تهدید به بمب‌گذاری» با بیش از هشت ساعت تأخیر مواجه شد.   

بنابر این گزارش، سوار شدن به هواپیما به تعویق افتاد و تمامی ۹۴ مسافر هواپیما و چمدان‌ها و بارهای آن‌ها بار دیگر تحت بررسی امنیتی قرار گرفتند. 

یکی از مأموران مطلع از روند این بازرسی امنیتی به هندوستان‌تایمز گفت مشخصات تمام مسافرانی که از هند به ایران و عراق می‌رفتند، به‌طور دقیق بررسی شده است. او همچنین از صدور دستورالعمل‌هایی برای به‌دست آوردن مشخصات مسافرانی که به‌تازگی از دو کشور وارد هند شده‌اند و همچنین بررسی دقیق پیشینه آن‌ها خبر داد.

یک مقام فرودگاه هند نیز به این روزنامه گفت که حدود ساعت ۱۱ شب جمعه یک دستورالعمل امنیتی مبنی‌بر تعلیق فوری روند سوار شدن مسافران به پرواز (W5 070) به دستشان رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مأمور فرودگاه نیز از تشکیل «کمیته ارزیابی تهدیدها به بمب‌گذاری» و بازرسی کامل بارها، خود هواپیما و مسافران خبر داده است. به گفته او هواپیما درنهایت ساعت ۸:۲۲ صبح شنبه پرواز کرده است.

هواپیمایی ماهان با هواپیماهای ایرباس خود، هر هفته چهار پرواز رفت‌‌وبرگشت میان تهران و دهلی دارد که یکی از این پروازها از فرودگاه دهلی به فرودگاه امام تهران برای نخستین ساعت‌های بامداد روز شنبه هر هفته برنامه‌ریزی شده است. 

این شرکت هواپیمایی تاکنون در مورد این تأخیر و دلایل آن اظهارنظری نکرده است.  

اما یک مأمور دیگر فرودگاه دهلی در گفت‌وگو با هندوستان‌تایمز از صدور دستورالعمل‌هایی برای بازرسی دقیق مشخصات همه مسافرانی که از ایران یا عراق به هند می‌روند و نظارت شدید بر فهرست مسافران پروازهای ورودی از این کشورها خبر داده است. او گفته است که علاوه بر این، مشخصات مسافرانی که طی چند هفته گذشته وارد هند شده‌اند نیز برای بررسی مجدد ارائه شده است.

با توجه به این دستورالعمل‌ها و اقدام‌های امنیتی در رابطه با مسافران ورودی از ایران و عراق به فرودگاه بین‌المللی دهلی، که درست پس از انفجار جمعه شب به‌اجرا درآمده است، به نظر می‌رسد که ممکن است هشدار امنیتی و تأخیر پرواز هواپیمایی ماهان نیز با این انفجار و تحقیقات پلیس درمورد عاملان آن بی‌ارتباط نباشد.

رسانه‌های اسرائیل نیز یکشنبه ۱۲ بهمن خبر دادند که موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه خارجی اسرائیل، تیم ویژه‌ای را به‌منظور «مشارکت» در تحقیقات درباره انفجار جمعه در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی نو، به آن کشور فرستاده است.

با توجه به هم‌زمانی این انفجار با بیست‌ونهمین سالگرد آغاز روابط سیاسی میان هند و اسرائیل، پلیس و نیروهای امنیتی و ضدتروریسم هند معتقدند که احتمالا سفارت اسرائیل در محله لوتین دهلی نو، هدف حمله‌ای با «انگیزه‌های تروریستی» بوده است.