سفر جهانگیری به خوزستان: وعده‌، شعار و سکوت برابر اتهام‌های مالی

در ماهشهر، جهانگیری با فریاد اعتراض به وضع معیشت، فساد مسئولان و نبود امنیت رو به رو شد

مقاصد بعدی سفر اسحاق جهانگیری، شهرهای اهواز، حمیدیه و هویزه هستند که در کنار وزیر کشاورزی و با سخنرانی برای نخبگان این استان همراه است- عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران از یازدهم بهمن‌ماه سفری دو روزه را به استان خوزستان آغاز کرد. این سفر پیش از شروع، با حاشیه‌های زیادی در محافل سیاسی این استان همراه شد.  دلیل آن  انتقادهای گسترده به عملکرد نماینده عالی دولت به‌خصوص در دو سال اخیر بود، و بحران‌های مختلف، از بی‌آبی غزانیه گرفته تا برخورد با کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و فولاد خوزستان و صدور توصیه‌نامه برای عزل و نصب مدیران صنایع، به میان آمدن نام همسر وی در جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «شرکت نیشکر هفت‌تپه»، و مفاسد اقتصادی مالک فعلی آن، از جمله‌ آن انتقادات بود.

توضیح ندادن دولت درباره بازداشت اسماعیل زمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در آذرماه و نیز دستور انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به مناطق مرکزی ایران، از دیگر حاشیه‌هایی به شمار می‌روند که نخبگان خوزستانی اعتقاد دارند با پیگیری و زیرنظر «اسحاق جهانگیری» رخ ‌داده است و وی باید در خصوص آن‌ها پاسخگو باشد.

جهانگیری در فرودگاه آبادان، مدیران عالی در بازداشت

جهانگیری در بدو ورود به استان خوزستان، سالن ترانزیت جدید «فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی» شهرهای آبادان و خرمشهر را افتتاح کرد؛ همان فرودگاهی که «پروانه سهرابی»، مدیر آن و از اعضای فعال ستاد انتخاباتی حسن روحانی، دی‌ماه امسال در رابطه ‌با فساد اقتصادی پیمانکاران سازنده سالن ترانزیتش، بازداشت شده بود.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در آن مراسم گفت: «پاسخگویی به مطالبات مردم آبادان و خرمشهر از مهمترین وظایف دولت است. باید کاری کنیم تا شکوه بندرهای خرمشهر و آبادان به دوران پیش از زمان دفاع مقدس برگردانده شود.»

جهانگیری توضیح نداد که دلیل بازداشت اسماعیل زمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، که با دستور مراجع قضایی و توسط نهادهای امنیتی انجام شد، چه بوده و چرا دولت تا به امروز درباره مدیران زیرمجموعه‌ خود و مسائل مالی آن به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف اقتصادی و عمرانی، هیچ توضیحی نداده است و اصولا به چه دلیل این سازمان در تمام این مدت، بدون مدیرعامل یا سرپرست اداره شده است.

قابل ‌ذکر است که مدیران مناطق آزاد تجاری و تفریحی در کشور را شورای‌عالی مناطق آزاد به ریاست اسحاق جهانگیری انتخاب می‌کنند و آنان با تایید رئیس‌جمهوری منصوب می‌شوند. اسماعیل زمانی به مدت هفت سال با حمایت آن شورا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و مقام عالی اجرایی در شهرهای آبادان و خرمشهر، بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند سال گذشته نیز در پرونده اقتصادی دیگری با وثیقه چهار میلیارد تومانی که در رسانه‌ها اعلام کردند استاندار خوزستان آن را تامین کرده است، آزاد شده بود. دادسرای سازمان برنامه‌ و بودجه هم در ۱۳ صفحه، اتهامات اقتصادی متعددی را علیه وی و مدیران ارشد این سازمان مطرح کرده است.

در چنین شرایطی، معاون اول رئیس ‌جمهوری با بیان این که باید تلاش کنیم آثار جنگ و مشکلات مرتبط با آن از چهره منطقه زدوده شود، می‌گوید: «دولت تلاش کرده است تا به مطالبات به‌حق مردم آبادان و خرمشهر پاسخ داده شود.»

جهانگیری در بندر ماهشهر، استقبال با فریاد

مقصد بعدی سفر جهانگیری شهرستان ماهشهر بود، اما اظهارات او در آن شهر نیز حاشیه‌های زیادی به همراه داشت. ماهشهر، قطب صنعت پتروشیمی و در جوار بندر امام‌خمینی، مهم‌ترین بندر تجاری ایران، قرار دارد که سال گذشته همزمان با وقایع آبان‌ماه، در «فاجعه نیزار»، تعداد زیادی از شهروندان حاشیه‌نشین و مناطق محروم در «شهرک چمران» آن کشته شدند. پس از حوادث آبان‌ماه ۹۸، بیش از ۳۰۰ نفر در آن منطقه بازداشت شدند و بنا بر آمار پرونده‌های تشکیل شده در شعبه مخصوص رسیدگی به این وقایع در دادسرای عمومی و انقلاب این شهر، ۳۰ نفر نیز کشته شده‌اند؛ هرچند پس از گذشت یک سال، هنوز اطلاع دقیقی از تعداد دقیق کشته‌ها در منطقه نیزار در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امسال هم، خبر جاری شدن سیل در این شهرستان و مناطق اطراف آن و آسیب دیدن خانه و زندگی مردم منطقه و سپس بازداشت فرماندار ویژه آن شهرستان به اتهام فساد اقتصادی، برکناری شهردار شهر بندر امام‌خمینی و بازداشت رئیس اداره آب و فاضلاب این شهر،‌ در صدر اخبار قرار گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به آن شهر نیز بدون آن که درباره بازداشت عالی‌ترین مقام دولتی آن منطقه به دلیل فساد اقتصادی، توضیحی ارائه کند، ادعا کرد که یکی از دلایل حضورش در شهرستان بندر ماهشهر، اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ بوده است. او اعلام کرد که معترضان «با نظام مشکلی ندارند» و «مشکل آنان تنها فقر و تبعیض است.» این سخنان در حالی بیان شد که تجمع مردم در آبان‌ماه ۹۸ ماهشهر اگرچه با اعتراض به افزایش قیمت بنزین آغاز شد، اما به سرعت به اعتراض و شعارهای سیاسی منتهی شد.

جهانگیری در آن شهر گفت: «با وجود سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در صنایع پتروشیمی، «جفا» است که جوان بیکاری در ماهشهر وجود داشته باشد.» او اضافه کرد: «در کنار بزرگ‌ترین بندر کشور یعنی بندر امام‌خمینی، مردمی زندگی می‌کنند که از حداقل‌های زندگی محروم هستند.» جهانگیری همچنین تاکید کرد: «گروهی از مردم در این شهرستان  سرپناه مناسبی ندارند.»

پیش از جهانگیری، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دو نوبت پس از وقایع آبان‌ماه ۹۸، به ماهشهر سفرکرده و وعده داده بود که آن نهاد برای حل مشکلات این شهرستان تلاش می‌کند.

استقبال از جهانگیری و استاندار خوزستان و هیئت همراه وی در بندر ماهشهر، با فریاد اعتراض به وضع زندگی و معیشت، فساد مسئولان و نبود امنیت در این شهرستان، همراه بود.

حضور در شوشتر، سکوت درباره پرونده جنجالی شرکت نیشکر هفت تپه

اما جالب‌ترین بخش سفر معاون اول حسن روحانی به خوزستان، حضور وی در شوشتر برای افتتاح کارخانه پارس کلر کیمیا بود. جهانگیری در آن سفر گفت: «نباید با تنگ‌نظری و رقابت‌های محلی، مانع فعالیت بخش خصوصی شد. بخش خصوصی باید میدان‌دار اصلی اقتصاد باشد.»

پیام صحبت جهانگیری، از نظر فعالان اقتصادی و اجتماعی خوزستان، تداوم حمایت وی از امید اسدبیگی، مالک فعلی «شرکت نیشکر هفت‌تپه» است. وی در حالی از بخش خصوصی در شوشتر دفاع کرد که دادسرای این شهر با شکایت اسدبیگی، چند روز پس از دریافت رای هیئت داوری به نفع خود، کارگران معترض آن کارخانه را بازداشت و یا احضار کرده است.

جهانگیری به دلایل دفاع دولت از مالک شرکت نیشکر هفت‌تپه، با وجود روشن بودن تخلف از نظر دستگاه‌های بازرسی و قضایی کشور در واگذاری کارخانه به وی و فساد در پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار ارز دولتی به نام این مجموعه صنعتی به این شخص و صرف آن در محلی دیگر، هیچ اشاره‌ای نکرد. معاون اول رئیس‌جمهوری ایران همچنین توضیح نداد که چرا دولت پس از انتشار نامه پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر خلع ید امید اسدبیگی از مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه، رئیس این سازمان را به فاصله چند روز از کار برکنار کرده و آن نامه، بی‌اعتبار اعلام شده است.

ابطال نامه سازمان خصوصی‌سازی و رای هیئت داوری به نفع اسدبیگی در ماه گذشته، در حالی انجام شد که رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مستندات موجود و محکومیت قطعی «میرعلی پوری‌حسینی»، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، که یکی از موارد جنجالی اتهامش واگذاری آن مجموعه است، بر لزوم خلع ‌ید و برگردانده شدن این کارخانه به دولت تاکید کرده بود.

سفر انتخاباتی یا دیدار دولتی با مردم

این که آیا سفر جهانگیری در چند ماه باقیمانده به انتخابات ریاست ‌جمهوری، چنان که در بنرهای پشت سر او ذکر شده است، برای بازسازی اماکن مسکونی مناطق آب‌گرفته استان خوزستان است، یا باتوجه‌ به حواشی فراوان این استان و فشار افکارعمومی در سطح ملی و اثر آرای دولت در آن منطقه بر رای مردم در سه استان جنوبی ایران، محکی برای درک دقیق شرایط بوده است، مسئله‌ای است که باید با توجه به سابقه سفرهای معاون اول رئیس‌جمهوری پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل به خوزستان و جلسات متعدد با گروه‌های نخبگان و شیوخ منطقه و نیز مطرح بودن احتمال نامزدی وی در انتخابات پیش رو، مدنظر قرار بگیرد.

گفته می‌شود که مقاصد بعدی سفر جهانگیری، شهرهای اهواز، حمیدیه و هویزه هستند که در کنار وزیر کشاورزی و با سخنرانی برای نخبگان این استان همراه است. بازدیدها و جلساتی که باتوجه ‌به برنامه‌ریزی تیم خبری همراه وی و نبودِ امکان طرح سؤال خبرنگاران مستقل خوزستانی در خصوص مسائل موجود، بعید است دستاورد خاصی در روشن شدن افکارعمومی و رفع ابهامات داشته باشد.