ادعای رئیس سازمان پدافند غیرعامل مبنی‌بر شکست سیاست فشار حداکثری

پس از آغاز فشار حداکثری، جمهوری اسلامی در تمامی زمینه‌ها رو به اضمحلال رفته است

با اینکه ایران به لحاظ اقتصادی زیر فشار شدید قرار دارد، سردار جلالی مدعی پیروزی در برابر فشار حداکثری شد - عکس از نسیم

علی‌رغم وجود تورم لجام‌گسیخته و وضعیت بد اقتصادی، رتبه پایین ایران در رده‌بندی شاخص فلاکت در جهان و انزوای شدید منطقه‌ای، رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی مدعی شد که ایران در برابر تحریم و فشار حداکثری پیروز شده است.

محمدحسین جلالی که به مناسبت سالگرد انقلاب سخنرانی می‌کرد، مدعی شد که مهم‌ترین ویژگی دهه فجر امسال، پیروزی و جشن ملی برای منکوب کردن دشمن در کارزار فشار حداکثری و عبور از تهدید است. او افزود آنچه شیرینی و حلاوت چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی را دوچندان کرده است، احساس پیروزی در برابر تهدید، تحریم و فشار حداکثری است. قطعاً دولت جدید آمریکا نیز چاره‌ای ندارد که در برابر قدرت ملی ایرانیان کرنش کند.

پیشتر نیز، حسن روحانی در ۲۴ دی ماه سال جاری در سخنانی گفته بود که صبر مردم، درایت رهبری، تلاش دولت و کمک سایر دستگاه‌ها و قوای دیگر باعث شکست سیاست خصمانه فشار حداکثری ترامپ شد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در پی امضای توافقنامه برجام، نرخ تورم در ایران به ادعای دولت تک‌رقمی شده بود. اما پس از خروج دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ که منجر به افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران شد، نرخ تورم در ایران به شدت افزایش یافت. به طوری که  بنا بر آمار رسمی مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به ۳۲.۲ درصد رسیده است. اگرچه حتی در این مورد نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که آمار رسمی منتشر شده با آمار واقعی تفاوت بسیاری دارد.

حتی مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه ‌با لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ایران چیزی در حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. این مرکز پیش‌بینی کرده که به‌ازای هر ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت، دو درصد به تورم افزوده خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در مهرماه سال جاری نیز، اقتصاد نیوز رتبه‌بندی شاخص فلاکت در جهان را منتشر کرد و نوشت که ایران پس از ونزوئلا، فلاکت‌زده‌ترین کشور در جهان است.

در همین رابطه، محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی به اقتصاد آنلاین گفت: «وقتی تحریم‌ها شدت می‌گیرد، افزایش پرشتابی در نرخ فلاکت صورت می‌گیرد. علت نیز عمدتاً تورم است. حال اگر بخواهیم نگاهی به شاخص فلاکت در سایر کشورها بر اساس تحلیل استیو هانکه داشته باشیم، شاهد هستیم که دو کشور ایران و ونزوئلا هستند که مهم‌ترین نرخ اثرگذار در شاخص فلاکت در این کشورها، نرخ تورم است، درحالی‌که در باقی کشورها، عمدتاً نرخ بیکاری و نرخ بهره بیشترین اثر را روی شاخص فلاکت می‌گذارند.» او در ادامه با اشاره به ادعاهای مطرح شده درباره شرایط خوب ایران در مواجهه با تحریم‌ها و رشد اقتصادی افزود: «در سال ۱۳۹۶ شاخص فلاکت به نسبت دو دوره بررسی دیگر پایین بوده، هرچند به نسبت شاخص فلاکت در جهان بالاست و از سوی دیگر، در سال ۱۳۹۹ به نسبت قبل از تحریم‌ها، شاخص فلاکت بالاتر است، اما نسبت به سال ۱۳۹۸ چنین روندی را نشان نمی‌دهد. انتظاری که داریم آن است که باتوجه‌به آثار کرونا، شاخص فلاکت، همچنان بالا باشد.»

از سوی دیگر ایران به لحاظ سیاست خارجی نیز دچار بحران‌ها و چالش‌های بسیاری است. انعقاد پیمان ابراهیم بین اسرائیل با امارات و بحرین که در همسایگی ایران هستند و چند کشور عربی دیگر، نشان می‌دهد که رقبای منطقه‌ای ایران و اسرائیل به‌عنوان دشمن استراتژیک حکومت ایران، به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

طی ماه‌های اخیر اخبار بسیاری منتشر شد که بر اساس آن نیروهای نیابتی ایران در سوریه مورد حمله هواپیماهای اسرائیلی قرار گرفته‌اند. موضوعی که البته اسرائیل هیچ‌گاه به‌صورت رسمی آن را تأیید نکرد. بااین‌حال مواضع اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که خود را محق به دفاع از موجودیت اسرائیل و قوم یهود می‌داند، نشان‌دهنده تلاش جدی این کشور برای مقابله با جمهوری اسلامی است.

به جز این موارد طی دو سال اخیر دو مقام ارشد و مهم ایران در زمینه نظامی و هسته‌ای کشته شده‌اند. محسن فخری زاده و قاسم سلیمانی، دو مهره کلیدی جمهوری اسلامی کشته شدند و حکومت ایران علی‌رغم ادعای انتقام، نتوانست هیچ واکنشی از خود بروز دهد.

در این شرایط، به نظر می‌رسد سخنان رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی بیش از آنکه منطبق با واقعیت باشد، جنبه تبلیغاتی دارد.