«دزدی گردشگران اسرائیلی از هتل‌های امارات متحده عربی»

روزنامه یدیعوت آخرونوت هشدار داد که رفتار گردشگران باعث تخریب «وجهه بین‌المللی اسرائیل» می‌شود 

تصویر آرشیوی از هتل قصر امارات در ابوظبی- Emirates Palace Hotel 

یدیعوت آخرونوت، بزرگ‌ترین روزنامه اسرائیل، با انتشار یک گزارش، شایعه‌ای را تایید کرد که از مدتی پیش مطرح شده بود:«دزدی گردشگران اسرائیلی از هتل‌های دبی در امارات متحده عربی.» 

یک فعال اقتصادی اسرائیلی در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: «من سال‌ها است به امارات سفر می‌کنم و آن‌جا فعالیت اقتصادی دارم. ماه پیش که به هتلم آمدم، بسیار ناراحت شدم که دیدم در لابی هتل دارند اسرائیلی‌ها را می‌گردند تا ببینند از اتاقشان چیزی ندزدیده باشند.»

در یک ماهی که پروازهای مرتب بین امارات متحده عربی و اسرائیل برقرار شده است، هزاران گردشگر اسرائیلی به آن کشور سفر کرده‌اند. طبق آخرین گزارش‌ها تنها در ماه دسامبر ۶۶هزار شهروند اسرائیلی از دبی دیدار کردند. 

اما این روزنامه مطرح اسرائیلی نوشته است:‌‌ «گزارش‌ها در مورد رفتار بد و نامحترمانه گردشگران، باعث شده است که تصویر بین‌المللی اسرائیل تخریب شود.»

یکی از مدیران هتلی مشرف به برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان، گفت: «ما صدها گردشگر از تمام کشورهای جهان داریم و بعضی‌هاشان مشکل ایجاد می‌کنند. اما تابه‌حال ندیده بودیم کسی چیزی بدزدد. اخیرا دیدیم که گردشگران اسرائیلی به هتل می‌آیند و کیف‌هایشان را پر از حوله و کیسه‌های چای و قهوه و حتی چراغ اتاق‌ می‌کنند.»

او گفت خانواده‌ای اسرائيلی در سفر خود جا یخی، چوب لباسی و حوله‌های صورت را از اتاق برداشته بودند و تنها پس از هشدار تماس با پلیس آن‌ها را پس دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وضعیت باعث شده است تا مخالفان «توافق ابراهیم» که موجب عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی و سه کشور عرب دیگر (بحرین، سودان و مراکش) شد، در فضای مجازی آن ‌را به سخره بگیرند. 

علاوه‌بر گزارش دزدی از اتاق‌های هتل‌ها، برخی شرکت‌های گردشگری اسرائیلی، به رفتارهای منفی دیگری هم اشاره کرده‌اند که از گردشگران کشورشان سرزده است؛ از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: برگزاری مهمانی‌‌های طولانی، آسیب‌زدن به ماشین‌های گران‌قیمت، آشپزی درون اتاق (که برخلاف قوانین هتل است) و تلاش برای فریب دادن مسئولان هتل با جایگزین کردن آب به جای مشروب‌های الکلی موجود در مینی‌بار اتاق هتل. 

آمالیا لازاروف، رییس شرکت مسافری «ترولیشوس» که ۱۲ سال سابقه کار با امارات و سایر کشورهای عربی دارد، گفت که اگر این رفتارها ادامه یابد، اوضاع می‌تواند «پایان بدی داشته باشد».

خانم لازاروف گفت که باید جلسه‌های آموزشی برای گردشگران اسرائیلی که می‌خواهند از جهان عرب دیدار کنند، برگزار شود و «پرداخت ۹۵ دلار برای ویزای ورودی کافی نیست». 

البته در جهان عرب نظرهای مثبت به گردشگران اسرائیل کم نیست. عمر ابوخالد، راهنمای تور مصری مقیم دبی، با اشاره به خاطرات خوبش از برخورد با گردشگران اسرائیلی‌ در هتل‌های تفریحی شرم‌الشیخ واقع‌در شبه‌جزیره سینا، می‌گوید: «از اسرائیلی‌ها سخاوتمندتر و مهربان‌تر پیدا نمی‌شود و هیچ‌کس هم به اندازه آن‌ها اهل خوشگذرانی در ایام تعطیلات نیست. اما بعضی‌هاشان متوجه این‌که کجا هستند و باید چه رفتاری داشته باشند، نمی‌شوند.»

یهودا ناتانسون، از فعالان عرصه گردشگری اسرائيل با ۳۶ سال سابقه در این حوزه، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم کسی در اسرائيل از این داستان‌هایی که از دبی به گوش می‌رسد، تعجب کرده باشد. همین داستان‌ها را از سایر نقاط مثل ترکیه هم شنیده‌ایم و شرم‌آور است.»

بیشتر از جهان