هشدار مشاور بایدن درباره «اوج‌گیری بحران هسته‌ای» با ایران

«می‌خواهیم برخی عوامل و محدودیت‌ها را که در چند سال گذشته نادیده گرفته شده‌اند، دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کنیم»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید- CHANDAN KHANNA / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درباره «اوج‌گیری بحران هسته‌ای» با ایران هشدار داد. این در حالی است که دولت بایدن در تلاش برای نجات توافق‌نامه هسته‌ای موسوم به برجام است که دونالد ترامپ آمریکا را از آن خارج کرد.

پایگاه خبری بلومبرگ روز جمعه گزارش داد که آقای سالیوان در مراسمی در موسسه صلح ایالات متحده گفت که ایران «دارد هر چه بیشتر به داشتن مواد کافی برای شکافت هسته‌ای نزدیک می‌شود.» او افزود که بازگشت به برجام برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران «اولویتی حیاتی و فوری» است.

بنا بر این گزارش، آقای سالیوان گفت: «ما می‌خواهیم برخی عوامل و محدودیت‌ها را که در چند سال گذشته نادیده گرفته شده‌اند، دوباره بر برنامه هسته‌ای [ایران] اعمال کنیم.»

کاخ سفید روز جمعه رابرت مالی را به سمت نماینده ویژه در امور ایران منصوب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است:‌ «وزیر خارجه بلینکن در حال تشکیل تیمی از متخصصان با دیدگاه‌های متفاوت است. هدایت تیم ویژه امور ایران بر عهده رابرت مالی خواهد بود که سابقه‌ای از مذاکرات موفق به منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران دارد.»

رابرت مالی پیش‌تر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران بود.

رابرت مالی روز پنجشنبه با مدیران سیاسی بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره برجام رایزنی کرده است.

به گفته منبع رویترز، آقای مالی در این گفت‌وگوها، که مشخص نیست به صورت جداگانه انجام شده یا گروهی، خواستار شنیدن نظرات قدرت‌های اروپایی و ارزیابی‌های آن‌ها در مورد وضعیت کنونی توافق بود.

در حالی که دولت بایدن نسبت به بازگشت به برجام و از سرگیری مذاکرات با ایران ابراز تمایل کرده، همکاری مالی با بلینکن، یکی دیگر از چهره‌های مدافع توافق با جمهوری اسلامی، خبر خوبی برای مقامات در تهران است.

مقامات ایران در روزهایی اخیر بارها از مذاکره با آمریکا سخن گفته‌اند و به آمریکا پیشنهاد کرده‌اند که گام نخست را بردارد.

باوجود این که بلینکن می‌گوید، ایران باید گام نخست را در بازگشت به برجام بردارد، گزارش‌های متعدد و البته به طور رسمی تایید نشده حاکی از آن است که هم اکنون رایزنی‌های پشت پرده آغاز شده است.