تاکید دوباره آمریکا بر پیروی کامل ایران از برجام برای پیشبرد دیپلماسی

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به دولت جدید آمریکا هشدار داده بود که پنجره بازگشت دوباره آن کشور به توافق هسته‌ای در حال بسته شدن است

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید- Nicholas Kamm / AFP

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در یک نشست خبری در واکنش به اظهارات اخیر یکی از دیپلمات‌های ارشد ایران که اظهار داشته بود پنجره بازگشت به برجام برای آمریکا در حال بسته شدن است، گفت که من نمی‌توانم زمان‌بندی مشخصی در این زمینه ارایه دهم و واضح است که برای پیشبرد دیپلماسی، ایران باید از مفاد توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ کاملا پیروی کند.

جن ساکی، در مورد برنامه جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، برای بازگشت به برجام گفت: «رئیس‌جمهوری معتقد است که ایالات‌متحده باید از طریق دیپلماسی این محدودیت‌های هسته‌ای (مندرج در برجام) را بلندمدت‌تر و مستحکم‌تر کند و به دیگر مسائل مورد نگرانی، از جمله برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای‌ آن، نیز رسیدگی شود.»

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در یادداشتی که روز چهارشنبه در وب‌سایت روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد، به دولت جدید آمریکا هشدار داده بود که پنجره بازگشت دوباره آن کشور به توافق هسته‌ای وین در حال بسته شدن است. او نوشت که اگر واشنگتن تحریم‌ها را فورا لغو نکند، احتمال تعامل در توافق هسته‌ای را از بین می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و شش قدرت جهانی ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ و دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما - که جو بایدن در آن زمان معاون او بود – برای اعمال محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو برخی تحریم‌ها، به توافق رسیدند. اما دونالد ترامپ، جانشین أوباما، در اردیبهشت ۱۳۹۷ از آن توافق خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام در دی‌ماه ۹۴ لغو شده بودند، اعلام کرد که در پنج گام، از تعهدات هسته‌ای خود در توافق عبور خواهد کرد. مجلس ایران نیز در ماه‌های آخر دولت ترامپ طرحی را تصویب کرد که با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد و دولت را به اقدامات بیشتر در این راستا موظف می‌کرد.

در این طرح، که از آن با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» یاد می‌شود، دولت موظف شده است اگر تحریم‌ها ظرف دو ماه پس از ابلاغ قانون لغو نشود، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند. تصویب این طرح و اقدامات دولت ایران در راستای آن، با انتقاد شدید دیگر طرف‌های برجام، که تلاش کرده‌اند آن را حفظ کنند، روبرو شده است.

با این حال دولت بایدن تاکید دارد که برای حل اختلاف‌ها و حرکت رو به جلو با هدف کاستن از تنش‌های به وجود آمده، جمهوری اسلامی ایران باید ابتدا مسئولیت‌های برجامی خود را محترم بشمارد تا با آغاز گفت‌وگوها، برجام حفظ و احیا شود و به مبنایی برای حل‌وفصل دیگر مسائل مورد مناقشه در ارتباط با فعالیت‌های ایران، تبدیل شود.