تبعات نزاع آسترازنکا با اتحادیه اروپا برای بریتانیا چیست؟

اتحادیه اروپا تهدید کرده که صادرات واکسن‌های کووید را کنترل می‌کند

اکثر واکسن‌های تولیدی آسترازنکا و آکسفورد در بریتانیا عرضه شده است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

نزاعی بر سر عرضه واکسن‌های ویروس کرونا بین اتحادیه اروپا، بریتانیا، و شرکت داروسازی آسترازنکا شکل گرفته است.

اتحادیه اروپا به دلیل کمبود عرضه واکسن به ستوه آمده است و از آسترازنکا خواسته است که برای جبران کمبود مذکور، دُزهای تولیدی در کارخانه‌های بریتانیایی را به آن منطقه ارسال کند.

علاوه بر این، کمیته مشاور واکسینه کردن آلمان اکنون می‌گوید اطلاعات کافی برای تجویز این واکسن به افراد بالای ۶۵ سال، وجود ندارد.

در ادامه، هر آنچه باید درباره این نزاع و عواقب احتمالی آن بدانید، از نظر می‌گذرانیم:

چرا اتحادیه اروپا با آسترازنکا به مشکل برخورده است؟

آسترازنکا گفته است که ارسال محموله‌های اولیه به اتحادیه اروپا به دلیل مشکلی در خط تولید، ظاهرا مشکلی در کارخانه‌ای در بلژیک، کمتر از حد انتظار خواهد بود و آن شرکت نمی‌تواند به تعهد خود برای عرضه دُزهای توافق شده در سه ماه اول سال جاری میلادی عمل کند.

این شرکت انگلیسی و سوئدی اعلام کرد که محموله‌های ارسالی اولیه به اتحادیه اروپا به جای میزان مورد انتظار ۸۰ میلیون دُز که قرار بود در اولین فصل سال جدید تحویل شود، تقریبا ۳۱ میلیون دُز خواهد بود.

همزمان با پیشی گرفتن سرعت تزریق واکسن در بریتانیا از تمام سایر ملل اروپایی، اتحادیه اروپا اظهار داشته است که دُزهای تولید شده برای اروپا به اماکن دیگر ارسال شده است.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اکنون از آسترازنکا خواسته است که درباره عقب افتادن محموله‌های سفارش داده شده توضیح دهد و تاکید کرده است که سفارش خرید «الزام‌آور» است و «قرارداد کاملا شفاف و واضح است.»

از سوی دیگر، دیدیر ریندرز، کمیسر قضایی اتحادیه اروپا، بریتانیا را متهم کرده است که به این نزاع دامن زده و در حال «به راه انداختن جنگی بر سر واکسن» است.

کمیسیون اروپا روز جمعه بعد از اخذ موافقت آسترازنکا، بخشی کاهش داده شده از قرارداد مذکور با این شرکت داروسازی را که در ماه اوت ۲۰۲۰ امضا شده بود و  موضوع آن دقیقا در مرکز این نزاع است، علنا منتشر کرد.

مقامات اتحادیه اروپا به جمله‌ای در قرارداد اشاره می‌کنند که در آن، این شرکت می‌گوید تحت هیچ تعهدی به دیگران که باعث ایجاد وقفه در تکمیل کامل ملزومات قراردادی خود با اتحادیه شود، نیست.

در قرارداد اشاره شده است که این شرکت «به بهترین نحو ممکن تلاشخواهد کرد» تا از دو کارخانه خود در بریتانیا برای تولید واکسن به مقصد اتحادیه اروپا بهره گیرد.

با این حال، خانم فن درلاین گفت که عبارت «به بهترین نحو ممکن» فقط وقتی معتبر بود که هنوز معلوم نبود آسترازنکا امکان تولید واکسن را داشته باشد.

جزئیات درباره قیمت واکسن، از موارد قابل توجهی است که از متن انتشاریافته قرارداد، وجین شده بود.

آسترازنکا چه می‌گوید؟

پاسکال سوریوت، مدیرعامل آن شرکت، می‌گوید که تحت قرارداد مذکور، آنها تنها متعهد به وفا به تعهدات خود به اتحادیه اروپا «به بهترین نحو ممکن» هستند.

او در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا ریپابلیکا» گفت: «این قرارداد کاملا واضح است: تعهد ما، و من مستقیما نقل قول می‌کنم: «به بهترین نحو ممکن» است.»

او توضیح داد که آسترازنکا و شریکش، دانشگاه آکسفورد، پیش از آن که قراردادی برای خرید ۴۰۰ میلیون دُز با اتحادیه اروپا امضا شود، قراردادی با دولت بریتانیا برای تحویل ۱۰۰ میلیون دُز در سه ماه اول سال امضا کرده بودند.

آیا بریتانیا دُزهای کافی خواهد داشت؟

بریتانیا نگران آن است که اختیارات جدیدی که از روز جمعه توسط اتحادیه اروپا برای مسدود کردن صادرات داروهای مبارزه با کووید وضع شد، باعث اختلال در سفارش ۴۰ میلیون دوز واکسن فایزر شود که این کشور قرار است از کارخانه‌ای در بلژیک دریافت کند.

نخست وزیر بوریس جانسون این هفته گفت که درباره عرضه واکسن در بریتانیا «خیلی مطمئن» است و مایکل گوو، وزیر کابینه، هم تاکید کرد: «هیچ اختلالی ایجاد نخواهد شد.»

آقای گوو گفت، «اولین و مهم‌ترین چیز» این است که برنامه ارسال و تحویل محموله‌های آسترازنکا پاس داشته شود تا عرضه داخلی واکسن، پیش از کمک به کشورهای همسایه صورت پذیرد.

ندیم زهاوی، دبیر برنامه واکسن دولت، نیز گفت «مطمئن» است که عرضه واکسن فایزر ادامه خواهد یافت.

اما دفتر نخست‌وزیری برای کمک به حل مشکل کمبود واکسن در اتحادیه اروپا هم حاضر نشد اظهار دارد که قبل از واکسینه کردن تمام شهروندان بریتانیا، به ارسال واکسن به این اتحادیه خواهد پرداخت.

آیا اتحادیه اروپا به اقدامی دست خواهد زد تا عرضه واکسن‌های ساخته شده در اروپا را به بریتانیا محدود کند؟

کمیسیون اروپایی روز جمعه اعلام کرد ممنوعیت صادرات را بر برخی واکسن‌های ویروس کرونا اعمال خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والدیس دمبروکیس، نایب رئیس این اتحادیه، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در بروکسل گفت: «امروز کمیسیون اروپایی قانونی را وضع کرد تا صادرات برخی از محصولات را تحت اختیار مقامات گمرکی درآورد. این قانون درباره صادرات و شفافیت در زمینه واکسن‌های کووید-۱۹ است.»

این خبر، بعد از طرح پیشنهادی استلا کایریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا اعلام شد که می‌گفت باید تمام داروسازان را مجبور کرد تا مجوز صادرات واکسن کووید-۱۹ خود را از قبل درخواست کنند تا این اتحادیه بتواند کارهای آنان را دقیق زیر نظر بگیرد.

اکثر واکسن‌های تولیدی آسترازنکا و آکسفورد که در بریتانیا عرضه شده است، در همین کشور تولید شده است نه در کارخانه بلژیک، و به همین دلیل انتظار نمی‌رود که در عرضه آنها اختلالی ایجاد شود.

اما این نگرانی در میان است که قوانین جدید، باعث اخلال در دسترسی به واکسن فایزر شود که در بلژیک تولید می‌شود.

بریتانیا قرار است طی سه هفته آینده ۳.۵ میلیون دُز واکسن فایزر دریافت کند.

جنز اسپان، وزیر بهداشت آلمان، از محدودیت صادرات واکسن حمایت کرد و گفت که اروپا باید به «میزان منصفانه سهم خود» دست یابد.

روز سه‌شنبه، وقتی از آقای زهاوی، مسئول واکسینه کردن کشور، در شبکه خبری اسکای پرسیده شد که آیا اتحادیه اروپا می‌تواند جلو صادرات واکسن‌های فایزر را بگیرد، او پاسخ داد: «نه، مطمئنم که واکسن‌های فایزر به ما تحویل داده خواهد شد.»

آیا این واکسن برای افراد بالای ۶۵ سال ایمن است؟

پیشتر در هفته جاری، در گزارشی در روزنامه تجارت آلمانی، «هاندلز بلات» اظهار داشت که به نظر می‌رسد واکسن آسترازنکا تنها ۸ درصد در بین افراد بالای ۶۵ سال موثر باشد.

آسترازنکا و آقای زهاوی این گزارش را رد کردند و آن را «نادرست» و «غیرواقعی» خواندند.

با این حال، روز پنجشنبه در پیش‌نویس پیشنهادی از جانب کمیته مشاور واکسینه کردن آلمان مطرح شد که اطلاعات کافی برای توصیه این واکسن به افراد بالای ۶۵ سال در دست نیست.

آقای جانسون هم اظهار داشت که از آن تصمیم نگران نیست، چرا که به استدلال او مدارک نشان می‌دهد که این واکسن «واکنش مصون خوبی را در تمام گروه‌های سنی ایجاد می‌کند.»

دکتر ماری رمزی، دبیر مصون‌سازی سازمان بهداشت همگانی بریتانیا، گفت که «تعداد خیلی اندکی» از ابتلای افراد مسن به ویروس کرونا در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی واکسن هستند تا بتوان تاثیر آن در بین افراد این گروه را تعیین کرد، ولی اطلاعات دیگر از واکنش مصون افراد بعد از دریافت واکسن، «اطمینان‌بخش» است.

او گفت: «هر دو واکسن‌ آسترازنکا و فایزر با بایون‌تک ایمن هستند و سطوح بالایی از مصونیت علیه کووید-۱۹، به ویژه مورد وخیم ابتلا به بیماری، ایجاد می‌کنند.»

آسترازنکا در پاسخ به گزارشی که بر اساس آن، گفته می‌شود آلمان استفاده از واکسن این شرکت را به افراد زیر ۶۵ سال محدود خواهد کرد، با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «آخرین ارزیابی اطلاعات آزمایش‌های بالینی برای واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا با آکسفورد، حاکی از کارآمدی و تاثیر آن در گروه سنی بالای ۶۵ سال است.»

در نتایج مرحله سوم آزمایش‌های این واکسن که در ماه دسامبر در نشریه «لانست» منتشر شد، آمده است که افراد متعلق به گروه‌های سنی مسن‌تر دیرتر به آن آزمایش اضافه شدند، بنابراین «اطلاعات تاثیر واکسن در میان این گروه فعلا محدود به تعداد اندکی از موارد است، ولی اطلاعات تکمیلی در ارزیابی‌های آینده ارائه خواهد شد.»

در آن ارزیابی، تنها ۱۲ درصد از افرادی که در بخش آزمایش‌های بریتانیا هر دو دُز واکسن را دریافت کردند (یعنی ۲۸۵ نفر از ۲۳۷۷ نفر) از ۵۶ تا ۶۹ سال سن داشتند و تنها ۹ درصد (۲۱۳ نفر) بالای ۷۰ سال بودند.

حدود ۱۲ درصد از افراد حاضر در گروه کنترل (که واکسن الکی دریافت کردند) نیز ۵۶ تا ۶۹ سال سن داشتند و ۹ درصد افراد بالای ۷۰ سال بودند.

تحقیقات پیشتری که نتایج آن در ماه نوامبر منتشر شد، بر روی ۵۶۰ نفر انجام شده بود. در میان آنان ۱۶۰ نفر ۱۸ تا ۵۵ سال داشتند، ۱۶۰ نفر از ۵۶ تا ۶۹، و ۲۴۰ نفر بالای ۷۰ سال سن داشتند.

آن نتایج روشن کرد که افراد تمام گروه‌های سنی، از جمله افراد مسن‌تر، بعد از دریافت هر دو دُز واکسن، شاهد ایجاد مصونیت در بدن خود بوده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان