هشدار ایران به آمریکا در مورد بسته شدن «پنجره» برجام

جو بایدن و مقام‌های دولت او گفته‌اند اگر ایران پیروی کامل از تعهداتش را از سر بگیرد، آمریکا نیز به توافق باز خواهد گشت

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد - عکس از ایرنا

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز به دولت جدید آمریکا هشدار داد پنجره بازگشت دوباره آن کشور به توافق هسته‌ای وین در حال بسته شدن است.

به گزارش تسنیم، مجید تخت‌روانچی نوشته است «اگر دولت جدید (آمریکا) به تعهدات خود عمل نکند و تحریم‌ها را در زمان کوتاهی لغو نکند، احتمال تعامل در توافق هسته‌ای را از بین می‌برد.»

ایران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ برای اعمال محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای ایران، در ازای لغو برخی تحریم‌ها، توافق کردند.

این توافق در دوران ریاست جمهوری اوباما، که جو بایدن رییس جمهوری کنونی آمریکا در آن زمان معاون او بود، حاصل شد. اما دونالد ترامپ جانشین اوباما در اردیبهشت ۱۳۹۷ از آن خارج شد.

جمهوری اسلامی در واکنش به خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام در دی ۹۴ لغو شده بودند، اعلام کرد در پنج گام از تعهدات هسته‌ای خود در توافق عبور خواهد کرد.

جو بایدن و مقام‌های دولت او گفته‌اند اگر ایران پیروی کامل از تعهداتش را از سر بگیرد، آمریکا نیز به توافق باز خواهد گشت تا زمینه‌ای باشد برای گفت‌وگو در مورد سایر مسائل مورد اختلاف.

در جدیدترین مورد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا روز چهارشنبه در نخستین نشست خبری خود در واشنگتن همین موضوع را تکرار کرد و گفت هنوز تا رسیدن به آن نقطه فاصله داریم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدجواد ظریف وزیر خارجه به این اظهارات همتای آمریکایی خود واکنش نشان داد و در توییتی، با بیان این که آمریکا باید گام اول را بردارد، نوشت «هرگز شکست حداکثری ترامپ را فراموش نکنید.»

اشاره ظریف کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ است که با هدف وادار کردن تهران به مذاکره برای توافق جدید، که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را دربرگیرد، اجرا شد.

جمهوری اسلامی در حدود سه سال و نیم گذشته در برابر این فشار مقاومت کرد و تن به مذاکره نداد و در عین حال گفت که هرگز بر سر مسائل دفاعی، از جمله برنامه موشکی بالیستیک، مذاکره نمی‌کند.

در عین حال نمایندگان مجلس اصولگرای ایران نیز در ماه‌های آخر دولت ترامپ طرحی را تصویب کردند که پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد و دولت را موظف به اقدامات بیشتر کرد.

در این طرح، که از آن با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» یاد می‌شود، دولت موظف شده که اگر تحریم‌ها ظرف دو ماه پس از ابلاغ قانون لغو نشود، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

تصویب این طرح و اقدامات دولت ایران در راستای آن، با انتقاد شدید دیگر طرف‌های برجام، که در این مدت تلاش کرده بودند آن را حفظ کنند، روبرو شد و موضع آنها را به آمریکا نزدیک‌تر کرد.

احتمالا تهدید تخت‌روانچی به بسته شدن پنجره فرصت، همین مهلت مجلس به دولت حسن روحانی است که برجام در دوره اول آن حاصل شد و اکنون تمایل دارد آن را احیا کرده و از فضار تحریم‌ها بکاهد.