رویترز: رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران شد

در روزهای اخیر بحث بین موافقان و مخالفان انتصاب مالی بالا گرفته بود

رابرت مالی در کنار جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران در لوزان، سوئیس-BRIAN SNYDER / POOL / AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه دولت جو بایدن گزارش داد که رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران منصوب شده است. نقشی راهبردی در یکی از موضوعات سیاست خارجی مورد اختلاف نظر در دولت جدید آمریکا.

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که باوجود بحث‌های زیادی که در مورد انتخاب مالی مطرح است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) او را به عنوان نماینده امور ایران در وزارت خارجه معرفی می‌کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است:‌ «وزیر خارجه بلینکن در حال تشکیل تیمی از متخصصان با دیدگاه‌های متفاوت است. هدایت تیم ویژه امور ایران بر عهده رابرت مالی خواهد بود که سابقه‌ای از مذاکرات موفق به منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت مالی پیش‌تر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران بود.

از همان روزهای نخست، مطرح شدن نام مالی به عنوان نماینده ویژه امور ایران در دولت بایدن، انتقاد‌ها آغاز شد. در مقابل گروهی نیز حامی انتصاب او بودند که از جمله چهره‌های حامی مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران و برجام به‌شمار می‌رود.

یک مقام آگاه به شرط فاش نشدن نامش می‌گوید: «وزیر امور خارجه اطمینان داد که او و تیمش می‌توانند بار دیگر این اقدام را انجام دهند.»

عنوان نماینده ویژه امور ایران به مالی امکان می‌دهد در جهت توافق با ایران گام بردارد.

او سال‌ها تجربه کار با دولت‌های دمکرات بیل کلینتون و باراک اوباما را دارد و اغلب در حوزه خاورمیانه فعال بوده است. مالی به طور غیرمستقیم در جریان کمپین انتخاباتی بایدن به او مشاوره می‌داد.

او ریاست گروه بین‌المللی بحران را نیز بر عهده دارد که اخیرا در بیانیه‌ای به دولت بایدن توصیه کرده بود هرچه زودتر با ایران به توافق برسد.

در حالی که دولت بایدن نسبت به بازگشت به برجام و از سرگیری مذاکرات با ایران ابراز تمایل کرده، همکاری مالی با بلینکن، یکی دیگر از چهره‌های مدافع توافق با جمهوری اسلامی، خبر خوبی برای مقامات در تهران است.

مقامات ایران در روزهایی اخیر بارها از مذاکره با آمریکا سخن گفته‌اند و به آمریکا پیشنهاد کرده‌اند که گام نخست را بردارد.

باوجود اینکه بلینکن می‌گوید، ایران باید گام نخست را در بازگشت به برجام بردارد، گزارش‌های متعدد و البته به طور رسمی تایید نشده حاکی از آن است که هم اکنون رایزنی‌های پشت پرده آغاز شده است.